Το Ράλλυ Κροατίας είναι μια διοργάνωση νέα για το WRC, με έδρα την πρωτεύουσα της Κροατίας, το Ζάγκρεμπ. Παρόλα αυτά ο αγώνας είναι αρκετά παλιός με πρώτη έκδοση το 1974, με την ονομασία Delta Rally.
Πρώτος νικητής είναι ο Markt Tomislav με BMW 1600. Στην αρχή ξεκίνησε σαν τοπικός αγώνας του Πρωταθλήματος της πρώην Γιουγκοσλαβίας…
Η πρώτη διεθνής αναγνώριση ήρθε το 1986, όταν μπήκε στο ημερολόγιο της FIA σαν δοκιμαστικός αγώνας. Και από τότε άρχισαν να συμμετέχουν πληρώματα απ’ όλη την Ευρώπη. Βέβαια ο στόχος ήταν να μπει ο αγώνας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Παρά τον πόλεμο για την ανεξαρτησία της Κροατίας, ο αγώνας εξελισσόταν γρήγορα. Αλλά έπρεπε να περάσουν άλλα έξι χρόνια για να γίνει μέλος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος.
Οι καλές διοργανώσεις απέφεραν καρπούς και το 1995 πήρε συντελεστή 10, ενώ ένα χρόνο αργότερα τον υψηλότερο συντελεστή 20. Χρειάστηκαν 11 χρόνια για να φθάσει στην κορυφή της Ευρώπης. Tον καιρό εκείνο το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα είχε 54 αγώνες, εν των οποίων οι 10 είχαν συντελεστή 20 και οι 11 είχαν συντελεστή 10. Παλιές καλές εποχές των αγώνων, που οι αγώνες «ΉΤΑΝ ΑΓΩΝΕΣ» και τα Πρωταθλήματα είχαν αξία…
Από το 1996 αλλάζει και όνομα, σε Croatia Rally. Το 2007 το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα έχει μόνο 10 αγώνες. Ένας από αυτούς είναι και ο αγώνας στην Κροατία με έδρα πάντα στο Ζάγκρεμπ. Το 2010 η οικονομική ύφεση προκάλεσε την μεταφορά του αγώνα στην Ριέκα. Το 2013 μετακόμισε για άλλη μια φορά στην χερσόνησο της Ίστρια, στην πόλη Πόρετς. Και ήρθε η ώρα να ανέβει ακόμη πιο πάνω…
Τον Ιούλιο του 2020 ο Πρόεδρος της FIA, Jean Todt, επισκέφτηκε το Ζάγκρεμπ και στην επόμενη συνεδρίαση τον Οκτώβριο, ανακοίνωσε ότι το Ράλλυ Κροατίας θα είναι μέλος στο ημερολόγιο του WRC. Έτσι, η Κροατία είναι η 34η χώρα που διοργανώνει αγώνα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.
Βεβαία στην επιτυχία αυτή, εκτός από την Κροατική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου, βοήθησε και η υποστήριξη του Δήμαρχου του Ζάγκρεμπ και γενικότερα της κροατικής κυβέρνησης. Έτσι, η έδρα του αγώνα ξαναγύρισε στην πρωτεύουσα, Ζάγκρεμπ και είναι ο τρίτος γύρος του Πρωταθλήματος, με τον Πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής του Ράλλυ Κροατίας, Daniel Saskin να δηλώνει στο κανάλι RTL: «Το όραμα ήταν να παρουσιάσουμε την όμορφη χώρα μας στον κόσμο μέσω ενός αθλήματος. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να ενσωματώσουμε τον τουρισμό, την τεχνολογία, την επιστήμη και το μαγευτικό τοπίο για να δείξουμε την Κροατία με ένα νέο φως. Μια ιδέα 310 χιλιομέτρων Ειδικών Διαδρομών με 1000 ακόμη χιλιόμετρα απλών διαδρομών. Είναι επιθυμία μας να στείλουμε ένα μήνυμα κυκλοφοριακής ασφάλειας και να φέρουμε την κυκλοφοριακή κουλτούρα σε υψηλότερο επίπεδο. Αυτό το γεγονός είναι πολύ περισσότερο από το ίδιο το άθλημα».
Τα πληρώματα με τις περισσότερες νίκες στον αγώνα της Κροατίας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα είναι οι Σλοβένοι Branislav Kuzmic – Rudi Sali με Renault 5 Turbo έχοντας πέντε νίκες, δεύτεροι είναι οι Κροάτες Juraj Sebalj – Toni Klinc (2004 Subaru Impreza STi, 2005 Citroen C2 S1600 και 2007 και 2014 Mitsubishi Lancer Evo IX) που έχουν τέσσερις νίκες και τρίτοι οι επίσης Κροάτες Tihomir Filipovic – Davor Devunic με Lancia Delta HF Integrale με τρεις νίκες.
Τώρα όσο αφορά στο WRC, πολυνίκης είναι η ομάδα της Toyota Gazoo Racing, αφού κέρδισε και τους τρεις αγώνες που έχουν διεξαχθεί μέχρι τώρα: Sebastien Ogier (2021), Kalle Rovanpera (2022) και Elfyn Evans 2023.