Ρεαλισμός στην καινοτομία…
Η Volvo με το ΕΧ30 προσεγγίζει μία νέα γι’ αυτήν κατηγορία, αυτή των B-SUV, που πλέον είναι και η σημαντικότερη κατηγορία τόσο της ευρωπαϊκής, όσο και της ελληνικής αγοράς (το 2023 ήταν το ¼ της αγοράς) και μάλιστα με μια προσέγγιση αμιγώς ηλεκτρική και καινοτόμα, που πάνω απ’ όλα διακρίνεται για τον ρεαλισμό της…
Και αν πολλοί από εμάς έχουμε την εντύπωση ότι ένα ηλεκτρικό μοντέλο και μάλιστα SUV απαιτεί αναγκαστικά και πολλά χρήματα για την απόκτησή του, η Volvo μας αποδεικνύει έμπρακτα ότι αυτό δεν είναι πλέον «κανόνας», αφού διαθέτει το υπερσύγχρονο και ηλεκτρικό SUV της σε τιμές που διαμορφώνονται σε κάτω από το ψυχολογικό -και όχι μόνο- όριο των 30.000 ευρώ με την κρατική επιδότηση, τη στιγμή που το εφοδιάζει με όλη την αίγλη της μάρκας και φυσικά με κάθε εξελιγμένη τεχνολογία που διαθέτει…
Το γνωρίσαμε από κοντά τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν ένα αυτοκίνητο προ-παραγωγής έκανε την εμφάνισή του στην Ελλάδα και μέσω μιας φαντασμαγορικής εκδήλωσης από την Volvo Car Ελλάς (δες εδώ) κέρδισε τόσο τις εντυπώσεις των παρευρισκομένων, όσο και του υπογράφοντα.
Η Volvo χαρακτηρίζει την έλευση του νέου ΕΧ30 ως: «Το μικρό για μια μεγάλη πορεία» και αν κρίνουμε από την ήδη μεγάλη εκδήλωση ενδιαφέροντος, μάλλον δεν θα διαψευστεί, ενώ επί προσωπικού μια φωτογραφία μου στα social media μαζί του, έφτασε για να ενεργοποιήσει τέσσερις από τους «φίλους μου» μέσα στην πρώτη ώρα, που ήθελαν να μάθουν τις εντυπώσεις μου γι’ αυτό και φυσικά εμένα να μου δώσει το έναυσμα για να μπορώ να «υποστηρίξω» τις παραπάνω αράδες.
Το EX30 λοιπόν είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό αυτοκίνητο για τη Volvo, αλλά και για ολόκληρη την αγορά, αφού θέτει ένα νέο σημείο αναφοράς για τις premium μάρκες αυτοκινήτων ως ένα προσιτό, πολυτελές και μεγάλης εμβέλειας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που διατηρεί ωστόσο τις αξίες της μάρκας που την έκαναν να αναδειχθεί…
Ας μην ξεχνάμε ότι η Volvo γνώρισε σημαντική επιτυχία με την τρέχουσα σειρά της, όπου με τα XC40, XC60, XC90 και C40 έχει προσφέρει μια γκάμα SUV που είναι πρακτικά, αποτελεσματικά και πολυτελή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Δοκιμή: Volvo C40 Recharge P8 AWD | Ηλεκτροπληξία…
Ωστόσο το EX30 δείχνει να φεύγει απ’ αυτή τη σχεδιαστική γλώσσα και εμφανίζεται με μια νέα φουτουριστική εμφάνιση που το συνδέει περισσότερο με το νέο ηλεκτρικό επταθέσιο SUV της εταιρείας, το νέο EX90, που θα αντικαταστήσει εν καιρώ το XC90.
Έτσι, διακρίνεται από μια χαρακτηριστική, στιβαρή στάση, με τα εμπρός φωτιστικά σώματα να παραπέμπουν στο σφυρί του Θωρ (θεός της αστραπής και του κεραυνού στη σκανδιναβική μυθολογία), τους εξωτερικούς καθρέφτες να είναι χωρίς πλαίσιο και τα πίσω φώτα να διαχωρίζονται σε δύο διπλά, ενώ φυσικά παρούσα είναι και η διχρωμία του αμαξώματος, με τις κολόνες, την οροφή και τους καθρέφτες να είναι σε μαύρο χρώμα.
Από άποψη διαστάσεων, το νέο EX30 είναι σχεδόν το μικρότερο αυτοκίνητο στην ιστορία της μάρκας (παρά δυο πόντους, το μικρότερο παραμένει το Volvo 343 με μήκος 4.205 χλστ.) και είναι λίγο μεγαλύτερο από τα τέσσερα μέτρα σε μήκος (4.233 χλστ.) και από τα 1,8 μέτρα σε πλάτος (1.836 χλστ.), τη στιγμή που το ύψος ανέρχεται σε σχεδόν 1,5 μέτρα (1.555 χλστ.) και η απόσταση από το έδαφος σε 16,5 εκατ., με ότι αυτό συνεπάγεται.
Μίνιμαλ σε «εκνευριστικό» βαθμό…
Στο εσωτερικό η προσέγγιση της Volvo είναι εντελώς μίνιμαλ και πρακτικά δεν υπάρχει τίποτα εκτός από μια οθόνη, μερικούς αεραγωγούς και ένα τιμόνι!
Η πρώτη είναι σε μορφή τάμπλετ 12,3 ιντσών και μέσω αυτής γίνονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου (ακόμα και η λειτουργία των φλας απεικονίζεται εκεί!) χωρίς να υπάρχει κάποιος φυσικός διακόπτης περιμετρικά αυτής. Οι μόνοι διακόπτες που υπάρχουν βρίσκονται στο τιμόνι που λειτουργούν σε λογική συντομεύσεων και στην κονσόλα που χρησιμεύουν για το άνοιγμα – κλείσιμο των εμπρός παραθύρων και απαιτούν αρκετή εξοικείωση.
Εκτός αυτών, η κονσόλα δείχνει αρκετά μελετημένη, αφού υπάρχει ένα υποβραχιόνιο ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα που ενσωματώνει ένα ζευγάρι ποτηροθήκες, ενώ ακριβώς από κάτω τους υπάρχει ένας χώρος με επένδυση από καουτσούκ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πρόσθετη αποθήκευση μεγαλύτερων αντικειμένων και δύο βάσεις για ασύρματη φόρτιση κινητού. Η αριστερή μάλιστα λειτουργεί και ως θήκη για την -αλά πιστωτική- κάρτα/κλειδί του αυτοκινήτου, που μάλιστα παρέχεται ως προαιρετικός εξοπλισμός (στον βασικό εξοπλισμό το αυτοκίνητο κλειδώνει-ξεκλειδώνει και λειτουργεί από το κινητό!).
Στο ίδιο τέμπο είναι και οι πόρτες, που εκτός από τις μεταλλικές χειρολαβές για το άνοιγμα-κλείσιμο των θυρών δεν έχουν τίποτε άλλο, με σκοπό τον περιορισμό του κόστους και το καλύτερο εφικτό οικολογικό αποτύπωμα.
Σύμφωνα με τη Volvo, αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην απουσία καλωδίων, μιας και δεν υπάρχουν ηχεία (όλη η εκπομπή του ήχου γίνεται από ένα soundbar στην κορυφή του ταμπλό) και διακόπτες, ενώ για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος έχουν εφαρμοστεί επενδύσεις που γίνονται από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια που συλλέγονται -κατά βάση- από τους ωκεανούς ή από ρέλια που περισσεύουν από την κατασκευή των παντελονιών τύπου τζιν!
Στην πράξη, όλα αυτά διαμορφώνουν ένα εσωτερικό αρκετά ξεχωριστό που μπορεί να μη δείχνει υποδεέστερο σε όψη και υφή σε σχέση με άλλα αντίστοιχα πολυτελή εσωτερικά που βλέπαμε σε premium μοντέλα του παρελθόντος, αλλά δείχνει ότι απαιτεί αρκετή εξοικείωση από τον χρήστη μέχρι να καταφέρει να κάνει τις λειτουργίες που επιθυμεί.
Επ’ αυτού να αναφέρουμε ότι χρειάστηκε αρκετή ώρα μέχρι να ρυθμίσουμε τους εξωτερικούς καθρέπτες (που ρυθμίζονται από την οθόνη), να δώσουμε μέσω φωνητικών εντολών στο Navi τη διαδρομή που έπρεπε να ακολουθήσουμε, να διατηρήσουμε την ταχύτητα κίνησης εντός ορίων (μιας και η απεικόνισή της γίνεται στο επάνω μέρος της οθόνης) και κυρίως να ανοίξουμε-κλείσουμε τα παράθυρα…
Στον αντίποδα βέβαια, το EX30 έχει ωραία θέση οδήγησης και παρά τις μικρές εξωτερικές διαστάσεις (M: 4.233 χλστ., Π: 1.836 χλστ., Υ: 1.555 χλστ.) προσφέρει ικανοποιητική άνεση για τέσσερα άτομα και έναν χώρο αποσκευών μεταξύ 318 και 622 λίτρων, ανάλογα με τη διάταξη των πίσω καθισμάτων, ενώ υπάρχει και ένας επιπλέον χώρος επτά λίτρων κάτω από το καπό.
Με δυο εκδόσεις ισχύος, αλλά τις επιδόσεις πάντα σε πρώτο λόγο…
Η Volvo προσφέρει για το EX30 δύο επιλογές κινητήρων, που ονομάζονται Single Motor και Twin Motor, καθώς και δυο επιλογές για τη συνεργαζόμενη μπαταρία, που εκτός από τη χωρητικότητα αλλάζει και η τεχνολογία.
Αρχίζοντας από την πρώτη επιλογή με την ονομασία Single Motor, αυτή συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος με ισχύ 272 ίππων και ροπή 343 Nm, είτε με μία μπαταρία LFP 51 kWh, είτε με μία μπαταρία NMC 69 kWh (Extended Range), η οποία μάλιστα προσφέρει 476 χιλιόμετρα αυτονομίας μεταξύ των φορτίσεων!
Συνεχίζοντας με την δεύτερη επιλογή, η Twin Motor έχει επιπλέον του πίσω ηλεκτροκινητήρα και έναν τοποθετημένο εμπρός, με αποτέλεσμα να είναι τετρακίνητο και να αποδίδει συνολικά 428 ίππους με 543 Nm ροπής!
Η δύναμη αυτή είναι αρκετή για να κάνει το EX30 Twin Motor Performance να κάνει το 0-100 χλμ./ώρα σε 3,4 δευτερόλεπτα (!), καθιστώντας το έτσι ως το αυτοκίνητο παραγωγής της Volvo με την ταχύτερη επιτάχυνση, τη στιγμή που χάρη σε μια μπαταρία NMC 69 kWh (όμοια με αυτή του Single Motor Extended Range) μπορεί να διανύσει μέχρι και 450 χιλιόμετρα με μία φόρτιση.
Όσον αφορά στη φόρτιση, οι εκδόσεις που τροφοδοτούνται με μπαταρία NMC έχουν μέγιστη ισχύ φόρτισης DC 153 kW, επιτρέποντας έναν κύκλο φόρτισης 10-80% σε σχεδόν από 28 λεπτά, ενώ η έκδοση μπαταρίας LFP (αυτή των 51 kWh) φορτίζει έως και 134 kW, απαιτώντας 26 λεπτά για να ολοκληρωθεί ο ίδιος κύκλος.
Με τη μικρότερη έκδοση, αλλά με τη μεγάλη μπαταρία…
Στη διάθεσή μας, για την πρώτη οδηγική εμπειρία είχαμε την μικρότερη έκδοση αλλά με τη μεγαλύτερη μπαταρία (Single Motor Extended Range) και τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται αποκλειστικά πίσω. Και αφού καταφέραμε να ρυθμίσουμε το κάθισμα, τους καθρέφτες και το τιμόνι (ρυθμίζει σε μαλακό, μέτριο και σκληρό) στα «μέτρα μας», ξεκινήσαμε για μια προκαθορισμένη -από την εταιρεία- διαδρομή στην Αθηναϊκή Ριβιέρα…
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα, αντιλαμβάνεσαι ότι αυτό το Volvo δεν εστιάζει τόσο στην άνεση όπως τα μεγαλύτερα αδέρφια του, αλλά έχει έναν πιο σπορτίφ προσανατολισμό, που τελικά σε εμπνέει αφού χωρίς να χάνει την αποτελεσματικότητα του στην απορρόφηση των ανωμαλιών του οδοστρώματος, σου δίνει τον «παλμό» που χρειάζεσαι για άλλη μια ευχάριστη οδηγική εμπειρία.
Βασικό συστατικό στην επίτευξη αυτής, παίζει αρχικά η άμεση παροχή της ισχύος και φυσικά η αρκετή ποσότητα αυτής, που σου επιτρέπει να προσπερνάς οτιδήποτε βρεθεί στο διάβα σου και να επιταχύνεις ακαριαία από την έξοδο της κάθε στροφής μέχρι την επόμενη, όπως και το βαρύ τιμόνι (επιλέξαμε το «Σκληρό» από την οθόνη) που μπορεί να μην έχει την απόλυτη πληροφόρηση, αλλά έχει την αμεσότητα που χρειάζεσαι για τις γρήγορες εναλλαγές.
Σ’ αυτές και με απότομο το βύθισμα στο πεντάλ του γκαζιού, το EX30 δείχνει να ελαφραίνει λίγο το μπροστινό του μέρος (μάλλον λόγω του βάρους που προκύπτει από την τοποθέτηση του κινητήρα πίσω) και να «μαγκώνει» το πίσω, με την συνολική αίσθηση να μετατρέπεται σε άκρως διασκεδαστική, σε βαθμό που σε κάνει πλέον να πιστεύεις ότι αυτό το μικρό Volvo είναι συνάμα και το πιο οδηγοκεντρικό που έχουν κατασκευάσει ποτέ οι Σουηδοί…
Μικρό για μεγάλη πορεία…
…και χωρίς εισαγωγικά πλέον, μιας και δεν είναι η δήλωση της Volvo που αναφέραμε παραπάνω, αλλά το συμπέρασμά μας μετά την σύντομη οδηγική εμπειρία που είχαμε με το νέο EX30.
Ένα μοντέλο, που παρά τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις του, έχει ικανοποιητικούς χώρους, το πρεστίζ της μάρκας και μια οδηγική συμπεριφορά που σε κάνει να προσπερνάς εύκολα την δυσχρηστία που προκύπτει από την μινιμαλιστική προσέγγιση του εσωτερικού, όταν σε συνδυασμό με τις χαμηλές τιμές κτήσης (από 37.572 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση) σε κάνει να το συμπεριλαμβάνεις πλέον στη λίστα με τα καλύτερα ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς.
Υ.Γ: Λόγω της σύντομης συμβίωσής μας δεν καταφέραμε να μετρήσουμε καταναλώσεις – αυτονομία, κτλ., «πράγματα» για τα οποία επιφυλασσόμαστε, όταν θα φτάσει το αυτοκίνητο για μια πλήρη δοκιμή στα χέρια μας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ