Η smart έχει μία ιστορία 30 ετών, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη Mercedes-Benz. Η ιδέα ενός μικρού, ηλεκτρικού διθέσιου αυτοκινήτου υπήρχε ήδη ως ιδέα από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν είχε ξεσπάσει η πετρελαϊκή κρίση, όμως η πορεία του γνωστού αυτοκινήτου ξεκινά με την ίδρυση της κοινοπραξίας Micro Compact Car AG. Έγινε ανάμεσα στη Mercedes-Benz και τη swatch στο Biel της Ελβετίας το 1994 και όραμά της ήταν να ηγηθεί στην αστική κινητικότητα. Το 1997 παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη (ΙΑΑ) για πρώτη φορά παγκοσμίως στο κοινό το μοντέλο smart city coupe, το οποίο κυκλοφόρησε το 1998, ενώ το 2006, η Daimler AG απόκτησε το 100% της μάρκας smart.
Μέχρι το 2023 τα μοντέλα της smart ανανεώθηκαν τρεις φορές και έκτοτε η εταιρεία πέρασε σε μια κατάσταση αδράνειας μέχρι σήμερα που η smart ξανά εισέρχεται στην ελληνική αγορά, με την εκπροσώπησή της πλέον στη χώρα μας να γίνεται από την Star Automotive Ελλάς Μον. Α.Ε.
Η επανεκκίνηση της εταιρείας από την Star Automotive Ελλάς Μον. Α.Ε. δημιουργεί διαφορετικές προοπτικές για τη νέα εποχή που διαμορφώνεται στην αυτοκίνηση και κατ’ επέκταση για τη νέα εποχή της smart στην Ελλάδα, με την εκκίνηση αυτής να γίνεται αρχικά με δύο νέα ηλεκτρικά μοντέλα, τα smart #1 και smart #3, τα οποία και γνωρίσαμε δια ζώσης στην πρώτη πανελλήνια πρεμιέρα τους.
smart #1
Το πρώτο δείγμα γραφής της αναγεννημένης smart είναι το #1, το οποίο είναι και το μικρότερο -εκ των δύο μοντέλων- με το μήκος του να είναι 4.270 χλστ.
Η εμφάνισή του χαρακτηρίζεται από νέα σχεδίαση, νέα τεχνολογία και μία νέα προσέγγιση όσον αφορά στην αστική του ταυτότητα, ενώ το εξωτερικό του χαρακτηρίζεται από στοιχεία όπως οι κρυφές ηλεκτρικές χειρολαβές, οι πόρτες χωρίς πλαίσιο και η μεγάλη ηλιοροφή .
Στο εσωτερικό με τα νέα smart, ο χώρος επαναπροσδιορίζεται με την ευρυχωρία και τον premium χαρακτήρα να αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά του. Η νέα πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) πάνω στην οποία χτίζονται τα smart επιτρέπει μια μεγάλη απόσταση μεταξύ των αξόνων, μεγιστοποιώντας έτσι τον εσωτερικό χώρο του αυτοκινήτου, ενώ ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει το εσωτερικό σύμφωνα με το στυλ και τις ανάγκες του.
Από άποψη τεχνολογίας, μπροστά από τον οδηγό υπάρχει ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων Full HD LCD 9,2 ιντσών, ένα HUD 10 ιντσών και μια κεντρική οθόνη 12,8 ιντσών, που δίνουν τη διάσταση υψηλής τεχνολογίας στο εσωτερικό.
Όσο αφορά στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του #1, αυτό στη βασική του έκδοση προσφέρει μέγιστη απόδοση 200 kW (272 ίπποι) με μπαταρία 49 kWh που χαρίζει 310 χλμ αυτονομίας. Με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 66 kWh που προσφέρεται για τις πλουσιότερες σειρές εξοπλισμού, η αυτονομία αυξάνεται στα 440 χλμ., ενώ η μπαταρία σε κάθε περίπτωση φορτίζει με εναλλασσόμενο ρεύμα AC από 10-80 % με 22 kW σε τρεις ώρες και με την εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση DC, αυτό μπορεί να επιτευχθεί σε λιγότερο από 30 λεπτά.
smart #3
Το coupé SUV της smart και το δεύτερο μοντέλο που παρουσιάστηκε στην Ελλάδα, ήρθε για να ξεσηκώσει την κατηγορία των premium αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων ως ένα ιδιαίτερα συναισθηματικό σπορ, coupé SUV.
Με μήκος 4,4 μέτρα και πλάτος 1,8 μέτρα, τις αθλητικές του καμπύλες και την ισχυρή «μύτη καρχαρία» στη μάσκα ξεχωρίζει με τη διαχρονική κομψότητά του, ενώ η εμφάνισή του ολοκληρώνεται από τη φαρδιά σχάρα σε σχήμα Α και τους λεπτούς προβολείς LED.
Στα ενδότερα η εικόνα είναι ίδια με αυτή του #1 που είδαμε παραπάνω και συνδυάζεται με την ίδια τεχνολογία με το μικρότερο μοντέλο, όταν υπάρχουν διαθέσιμα επίσης τα Android Auto και Apple CarPlay στο βασικό εξοπλισμό του μοντέλου και επιτρέπουν στους οδηγούς να μεταφέρουν λειτουργίες και εφαρμογές smartphone στην οθόνη του αυτοκινήτου. Για να διασφαλιστεί ότι το σύστημα είναι πάντα ενημερωμένο, η smart δημοσιεύει ενημερώσεις over-the-air (OTA) σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να μη χρειάζεται ο χρήστης να επισκέπτεται συνεργείο για τις αναβαθμίσεις των συστημάτων.
Όσο για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του #3, η μέγιστη ισχύς είναι 200 kW (272 ίπποι) ενώ στη BRABUS φτάνει στα 315 kW (428 ίπποι), αποτελώντας σημείο αναφοράς για τη συγκεκριμένη κατηγορία στην αγορά. Όσον αφορά στην επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα, το #3 στην έκδοση BRABUS πετυχαίνει χρόνο 3,7 δευτερόλεπτων, ενώ στη γραμμή Pro+, που θεωρείται η βασική για το #3, επιταχύνει από 0-100 χλμ/ώρα σε 5,8 δευτερόλεπτα.
Επιπλέον, το smart #3 έχει αυξημένη αυτονομία ως προς το #1 η οποία κυμαίνεται από 455 έως 325 χλμ (κατά WLTP), τη στιγμή που τo βελτιωμένο σύστημα ανάρτησης και το μεταξόνιο των 2.785 χλστ. σε συνδυασμό με το αεροδυναμικό αμάξωμα και τον συντελεστή οπισθέλκουσας 0,27 που πετυχαίνει το μοντέλο, προσφέρουν μία δυναμική οδηγική εμπειρία.
Σχετικά με τη φόρτιση, το smart #3 διατίθεται με δύο διαφορετικές εκδόσεις μπαταρίας: μία 49kWh που προσφέρει αυτονομία έως 325 χλμ. (κατά WLTP) και μία 66 kWh για αυτονομία έως 455 χλμ. (κατά WLTP), ενώ με την αποδοτική φόρτιση τεχνολογίας DC έως 150 kW/h, το smart #3 φορτίζει από 10 στο 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά. Επιπλέον, σε περιβάλλον AC 22kW, φορτίζει (10-80%) σε λιγότερο από 3 ώρες ενώ για φόρτιση σε φορτιστή 7,5 kW απαιτούνται 5,5 ώρες.
Κλείνοντας με την διάθεση και τις τιμές, η έναρξη των πωλήσεων των #1 και #3 θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2024 και οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται τον Σεπτέμβριο, με τις τιμές να διαμορφώνονται ως εξής:
|