Το Blue Chip* της BMW επέστρεψε…
Αναμφίβολα ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της BMW στην ιστορία της είναι και η Χ1, αφού από το 2009 που αρχικά λανσαρίστηκε έχει σημειώσει περισσότερες από 2,7 εκατ. πωλήσεις, ενώ μόνο μια ματιά γύρω μας αρκεί για να δούμε πόσα από αυτά τα «μικρά» γερμανικά SUV κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους…
Η αρχική ιδέα της δημιουργίας ήρθε το 2009, όταν και η BMW αποφάσισε να δημιουργήσει ένα πιο προσιτό SUV (ή SAV κατά τα «λεγόμενά» της), ώστε να εμπλουτίσει την γκάμα οχημάτων ελευθέρου χρόνου της -πέρα από τα Χ3 και Χ5- που είχε μέχρι τότε.
Το εγχείρημα πέτυχε, η πρώτη γενιά σημείωσε περισσότερες από 820.000 πωλήσεις και οι Βαυαροί μπήκαν στη φάση δημιουργίας της δεύτερης γενιάς. Αυτή ήρθε επτά χρόνια αργότερα (το 2016) και μέχρι το 2021 κατάφερε να εδραιώσει τη Χ1 στον αυτοκινητιστικό χάρτη και κατ’ επέκταση έκανε τους Γερμανούς να «ποντάρουν» πολύ σε αυτήν (κάνουν λόγο για 1,4 εκατ. πωλήσεις μόνο με τη νέα γενιά) και να ρίχνουν στον αγώνα, στα τέλη του 2022, την τρίτη πλέον γενιά, που μπορεί να είναι και πάλι το πιο συμπαγές SUV της BMW, αλλά έχει μεγαλώσει αισθητά σε μέγεθος και φυσικά έχει αποκτήσει μια πιο ενδιαφέρουσα εμφάνιση χάρη στην τολμηρή σχεδίαση της BMW…
Αυτά κάνουν τη νέα Χ1 να μην περνά απαρατήρητη και σε συνδυασμό με την αυξημένη τεχνολογία, τους πλουσιοπάροχους χώρους και την εξαιρετικά χαμηλή τιμή κτήσης της βασικής έκδοσης (οι μεγαλύτερες ξεφεύγουν) δείχνουν ότι η νέα Χ1 δημιουργήθηκε για να αποτελέσει και πάλι το “Blue Chip” της εταιρίας στις πωλήσεις.
Μάλιστα, με τη γκάμα της BMW πιο πλούσια από ποτέ, η νέα X1 δε δημιουργήθηκε για να καλύψει τα κενά και τις «τρύπες» των υπόλοιπων κατηγοριών, αλλά για να πρωταγωνιστήσει ξανά στην κατηγορία των κόμπακτ premium SUV, κοιτάζοντας παράλληλα και την υψηλότερη κατηγορία «απειλώντας» πλέον έμμεσα τη μεγαλύτερη αδερφή, που ακούει στο «όνομα» Χ3.
Σε αυτό, κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι αυξημένες διαστάσεις, με το μήκος πλέον να φτάνει τα 4,5 μ. (πολύ κοντά στην πρώτη Χ3 που είχε 4,56 μ.), το πλάτος τα 1,85 μ. και το ύψος τα 1,64 μ., τη στιγμή που η απόσταση από το έδαφος ξεπερνάει τα 20 εκ. και το μεταξόνιο φτάνει σχεδόν τα 2,7 μ.!
Η αύξηση αυτή των διαστάσεων πέρα από τους περισσότερους εσωτερικούς χώρους που προσφέρει σε σχέση με την απερχόμενη γενιά, κάνει τη νέα Χ1 να δείχνει αρκετά πληθωρική (τηρουμένων των δεδομένων της κατηγορίας) και συγχρόνως εξαιρετικά δυναμική.
Στο τελευταίο συμβάλλει και η τολμηρή σχεδίαση των Βαυαρών, που μπορεί τελευταία να είναι αμφιλεγόμενη και να διχάζει τους φίλους της μάρκας, αλλά στη Χ1 φαίνεται πως έχει βρει τη σωστή εφαρμογή της, κάνοντάς τη καλαίσθητη και σίγουρα εντυπωσιακή.
Σε αυτό συμβάλλει τόσο το κάθετο εμπρός τμήμα με τα χαρακτηριστικά «νεφρά» της BMW που για την περίσταση δεν ξεφεύγουν σε μέγεθος (ευτυχώς), όσο και οι λεπτοί προβολείς LED και ο νέος προφυλακτήρας με τα ανοίγματα στα άκρα του.
Στο πλάι τώρα, τις εντυπώσεις κλέβουν τα σχεδόν τετράγωνα τόξα των θόλων των τροχών, το νεύρο στο επάνω μέρος των θυρών, οι χρωμιωμένες λεπτομέρειες σε περίγραμμα παραθύρων και μαρσπιέ, και φυσικά οι εντοιχισμένες χειρολαβές που εκτείνονται μόνο όταν θέλεις να ανοίξεις την πόρτα.
Και τέλος πίσω, τη δυναμική εικόνα συμπληρώνουν η αεροτομή με το χαμήλωμα στο κέντρο της, το λεπτό παρμπρίζ, οι οριζόντιες γραμμές, οι χρωμιωμένες λεπτομέρειες -επίσης- στα άκρα και στον διαχύτη του προφυλακτήρα και φυσικά τα εντυπωσιακά φώτα LED με τα παλμικά φλας.
Και αν μέχρι εδώ σας φαίνεται εντυπωσιακή η νέα Χ1, ας πάμε και στα ενδότερα…
Το εσωτερικό της νέας X1 είναι αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη αλλαγή σε σύγκριση με τον προκάτοχό της, αφού υιοθετεί την πιο πρόσφατη εσωτερική σχεδίαση της BMW, με κυριότερα χαρακτηριστικά την αιωρούμενη κονσόλα και το κυρτό μονοκόμματο πάνελ με τις δύο οθόνες για τον πίνακα οργάνων και το infotainment.
Η πρώτη, αυτή που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι είναι 10,25 ιντσών και προσομοιάζει τον παραδοσιακό πίνακα οργάνων και -παρά το γεγονός ότι είναι «φτωχή» σε πληροφορίες- χαρακτηρίζεται από την καλή ευκρίνεια της, ενώ η δεύτερη, αυτή του infotainment, έχει διαγώνιο 10,7 ίντσες και περιλαμβάνει μέσα της την εξελιγμένη εκδοχή του BMW iDrive και έχει αφήσει πίσω της το παλιό περιστροφικό χειριστήριο της κονσόλας και όλες οι εντολές δίνονται μέσω αφής ή φωνητικής εντολής.
Αυτό μπορεί να έχει ελαχιστοποιήσει τους φυσικούς διακόπτες σε ταμπλό και κονσόλα, αλλά έχει κάνει ταυτόχρονα τη χρήση του αρκετά πολύπλοκη, με αποτέλεσμα να χάνει λίγο σε επίπεδο εργονομίας.
Πλέον διακόπτες έχουμε μόνο κάποιους λίγους στην αιωρούμενη κονσόλα και δίπλα στο start-stop, το ηλεκτρικό χειρόφρενο και τις επιλογές του κιβωτίου, οι οποίοι είναι για την ένταση του ήχου και τα επιλέξιμα προφίλ οδήγησης ή τις περιμετρικές κάμερες, όπως επίσης και στο τιμόνι, με αυτούς (στο τιμόνι) μάλιστα να δείχνουν λες και προέρχονται από τα βάθη της Κίνας…
Σε κάθε περίπτωση, οι υποδεέστερης ποιότητας διακόπτες του τιμονιού δεν φτάνουν για να χαλάσουν την συνολική πολυτελή εικόνα στην καμπίνα της Χ1, αφού τόσο τα μαλακά υλικά και η συναρμογή τους, όσο και οι δερμάτινες επενδύσεις σε κάποια τμήματα και στα καθίσματα, δημιουργούν ένα αρκετά premium εσωτερικό.
Τα τελευταία μάλιστα είναι εξαιρετικά τόσο σε στήριξη όσο και σε άνεση, ενώ στην πίσω σειρά έχουν τη δυνατότητα να αναδιπλώνονται και σε ποσοστό 40:20:40 ή να μετακινούνται (εμπρός-πίσω) κατά 13 εκατ. ανάλογα με το αν προτιμάτε περισσότερη άνεση για τους πίσω επιβάτες ή τις αποσκευές.
Αναφορικά με το χώρο αποσκευών, αυτός αγγίζει τα 540 λίτρα (50 περισσότερα από την προηγούμενη Χ1) με την πίσω σειρά καθισμάτων τέρμα πίσω και με την αναδίπλωση αυτής ο χώρος αγγίζει τα 1.600 λίτρα που σε συνδυασμό με το υψηλό κατώφλι και το μεγάλο άνοιγμα της πέμπτης θύρας ενδείκνυνται ακόμα και για τη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.
Για κάθε γούστο…
H BMW διαθέτει την τρίτη γενιά της X1 στην αγορά με κινητήρια σύνολα για κάθε γούστο. Έτσι έχουμε, βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, ήπια υβριδικά (48V), επαναφορτιζόμενα υβριδικά (PHEV) και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, με την ονομασία iX1.
Για την παρούσα δοκιμή μας διατέθηκε η μικρότερη βενζινοκίνητη έκδοση με τα διακριτικά sDrive18i που περιλαμβάνει έναν υπερτροφοδοτούμενο τρικύλινδρο κινητήρα, χωρητικότητας 1.500 κ.εκ. που αποδίδει 136 ίππους μεταξύ 4400 και 6500 σ.α.λ. με τη μέγιστη ροπή των 230 Nm να είναι διαθέσιμη από τις 1500 σ.α.λ. έως τις 4000 σ.α.λ. και τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς να φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (αποκλειστική επιλογή στην sDrive18i) επτά σχέσεων.
Ο συνδυασμός αυτός κάνει το γερμανικό SUV των 1.500 κιλών να είναι αρκετά «ψυχωμένο» από τις χαμηλές μέχρι τις μεσαίες στροφές και την κάμψη της απόδοσης να έρχεται όσο πλησιάζεις στο όριο περιστροφής του κινητήρα, τη στιγμή που οι φιλοδοξίες σου για παραπάνω δύναμη έρχονται μόνο σε αρκετά ανηφορικά κομμάτια και όντας με το αυτοκίνητο φορτωμένο.
Η BMW ισχυρίζεται ότι η X1 στην έκδοση sDrive18i μπορεί να κάνει το 0-100 χλμ./ώρα σε 9,2 δευτερόλεπτα, κάτι που δεν δείχνει να απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αφού και το δικό μας RaceBox κατέγραψε για τη συγκεκριμένη διαδικασία 9,6 δευτερόλεπτα.
Αντίστοιχα προσεγγίζει την πραγματικότητα και η μέση κατανάλωση, με τους Γερμανούς να ανακοινώνουν 6,3 – 7,1 λίτρα/100χλμ. και εμείς κατά την συνύπαρξη μας με αυτήν να καταγράφουμε 7,8 λίτρα/100χλμ.
Νούμερο που δεν το λες χαμηλό σε σχέση με αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας σήμερα, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν είναι «απαγορευτικό», ενώ με αρκετή προσπάθεια μπορεί να προσεγγίσει και τα 6 λίτρα/100χλμ. (μέχρι 6,3 λίτρα/100χλμ. φτάσαμε εμείς), όπως φυσικά και με πίεση τα 10 λίτρα/100χλμ.!
«Γνήσιο» BMW…
Η BMW μας έχει συνηθίσει σε μια σπορ οδική συμπεριφορά με τα μοντέλα της και η X1 δεν αποτελεί εξαίρεση. Το δοκιμαστικό μας αυτοκίνητο μπορεί να ήταν το μικρότερο -από άποψη ισχύος- μοντέλο στην γκάμα και να μην χαρακτηρίζεται από την οδηγοκεντρική συμπεριφορά του, αλλά και πάλι είναι ικανό να προσφέρει ευχαρίστηση σε όποιον είναι λάτρης της σπορ οδήγησης.
Σε αυτό συντελούν τόσο η σχετικά σπορ προσέγγιση της ανάρτησης, όσο και το τιμόνι που είναι άμεσο και με καλή πληροφόρηση, ενώ η αυξημένη ακαμψία, τα μεγαλύτερα μετατρόχια και το μακρύτερο μεταξόνιο, την κάνει να «πατάει» πολύ πιο σταθερά από το απερχόμενο μοντέλο και εν τέλει να χαρακτηρίζεται ως μια στιβαρή κατασκευή.
Ταυτόχρονα, η νέα X1 παρουσιάζει και ένα αρκετά εκλεπτυσμένο οδηγικό ταμπεραμέντο, αφού οι οποιοιδήποτε θόρυβοι που προέρχονται από κινητήρα, οδόστρωμα ή αέρα, μένουν εκτός της καμπίνας λόγω της καλής ηχομόνωσης, που θυμίζει τα μεγαλύτερα SUV των Βαυαρών.
Αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής…
Η X1 ήρθε για να συνεχίσει την πολύ καλή εμπορική πορεία των δύο προηγούμενων γενιών της και να τα «βάλει» με τα Mercedes GLA/GLB, Audi Q3, Volvo XC40, Alfa Romeo Tonale, Jaguar E-Pace, κ.α.
Μπορεί να τα αντιμετωπίσει -πέρα από την ιστορία του ονόματος- με ένα εντυπωσιακά όμορφο παρουσιαστικό, αυξημένη τεχνολογία και πολυτέλεια, καλή οδική συμπεριφορά και άφθονο εξοπλισμό ακόμα και από την βασική έκδοση, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πάνελ των οθονών, τα LED φώτα, το ηλεκτρικό άνοιγμα του πορτ-μπαγκάζ, τις ζάντες αλουμινίου (από 17 ιντσών), κ.α., με αποτέλεσμα ο αγοραστής να μην χρειάζεται να ανεβεί σε έκδοση και εξοπλισμό.
Αν το κάνει, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τιμές που ξεφεύγουν κατά πολύ από τα όρια της λογικής και φυσικά από τα σχεδόν 40.000 ευρώ που ξεκινάει η νέα X1…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Βαγγέλης Παμπούκης
*Η έκφραση blue chip χρησιμοποιείται στο χρηματιστήριο για να προσδιορίσει ένα σταθερό και ασφαλή τίτλο. Πρόκειται για μια πολύ σταθερή μετοχή μιας εταιρείας, που δεν υφίσταται μεγάλες διακυμάνσεις στην αγορά και δημιουργεί επαναλαμβανόμενα κέρδη με την πάροδο του χρόνου.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
1.5Τ
|
Καύσιμο |
Βενζίνη
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) | 1.499 |
Κύλινδροι |
3 σε σειρά
|
Βαλβίδες | 12 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) |
136/4400-6500
|
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) |
230/1500-4000
|
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
|
Εκκεντροφόροι | 2ΕΕΚ |
Διάμ. X Διαδρ.(χλστ.) |
82,0 x 94,6
|
Σχέση συμπίεσης |
11,0:1
|
Κιλά/ίππο | 11,0 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι
|
Πίσω |
Δίσκοι
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρομηχανική
|
Στροφές τιμονιού | 2,2 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) |
11,7
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
|
Σχέση μετάδοσης 1η |
16.991 (16.99)
|
Σχέση μετάδοσης 2η |
10.588 (10.59)
|
Σχέση μετάδοσης 3η |
7.072 (7.07)
|
Σχέση μετάδοσης 4η |
4.945 (4.95)
|
Σχέση μετάδοσης 5η |
3.777 (3.78)
|
Σχέση μετάδοσης 6η |
3.043 (3.04)
|
Σχέση μετάδοσης 7η |
2.518 (2.52)
|
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν |
16.323 (16.32)
|
Τελική σχέση μετάδοσης | 1 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση |
18×8,0J
|
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Nexen N Fera Sport MO
|
Διάσταση ελαστικών |
225/55 R18
|
Ρεζέρβα |
Κιτ επισκευής
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4500x1845x1642
|
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2692 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1592 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1593 |
Βάρος(κιλά) | 1500 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 540 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 4,2 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 9,8 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 14,0 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 208 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 6,3 – 7,1 |
Μέση τιμή δοκιμής | 7,8 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 9,4 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 6,3 |
Αυτονομία(χλμ.) | 587 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 45 |
Εκπομπή CO2 | 143 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 38.450 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 41.429 |