Με αφορμή τα 70 χρόνια που συμπληρώνει φέτος η Corvette (δες εδώ), ανοίγουμε το αρχείο μας και γυρνάμε 25 χρόνια πίσω, όταν για μία και μοναδική φορά στην 44χρονη ιστορία μας δοκιμάσαμε μία Corvette!
Αναδημοσιεύουμε αυτούσια λοιπόν…
American Dream
ΚΕΙΜΕΝΟ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΝΟΣ ΔΙΠΛΑΡΑΚΟΣ
Ποιός θα φανταζόταν σήμερα ότι ο «πατέρας» του πιο Αμερικανικού αυτοκινήτου και κινητήρα των περισσότερων αγώνων στη Βόρεια Αμερική, ήταν ένας Ελβετός μετανάστης που το 1900 εγκατέλειψε την Γηραιά Ήπειρο, για να δοκιμάσει πόσο καλός οδηγός ήταν στην Αμερική.
Ο Λουί Σεβρολέ, οδηγός αγώνων στις διάφορες χώρες της Ευρώπης στα τέλη του 1890 (!!) όχι μόνο κέρδιζε τον ένα αγώνα μετά τον άλλο (αλλά και τις καρδιές των φιλάθλων) στις ΗΠΑ, αλλά σχεδίασε και το πρώτο του αυτοκίνητο το 1912. Το «Ευρωπαικο» μοντέλλο με σήμα μία παραλλαγή μέχρι σήμερα της Ελβετικής σημαίας, έγινε εύκολα μπέστ-σέλλερ και το 1920 μία Chevrolet 490 Roadster τρέχει για πρώτη φορά στο θρυλικό ραλλύ Ντένβερ-Πουέμπλο. Η «Σέβι» κερδίζει εύκολα με τελική (τρομερή για την εποχή) ταχύτητα 85 μιλίων (136 χλμ.). Η αγωνιστική ιστορία της Chevrolet ξεκινά!
Η Corvette εμφανίζεται 33 χρόνια αργότερα στην έκθεση Motorama στο ξενοδοχείο Waldorf Astoria της Ν. Υόρκης όπου 45.000 επισκέπτες αγγίζουν το «Αμερικανικό Όνειρο».
Η Corvette, το σπορ καμπριολέ της εποχής, ήταν επαναστατική και για τα σημερινά στάνταρντς. Ήταν το πρώτο αμάξωμα στον κόσμο με κορμό από fiberglass, είχε καινούργιο μονομπλόκ οκτακύλινδρο βενζινοκινητήρα, sport flame επιτάχυνση και φανταστική (για τότε) τελική 100 μίλια την ώρα (160χλμ.).
Σήμερα, η πέμπτη γενιά της Corvette κυκλοφορεί ήδη στους δρόμους με μία διακριτική σχεδιαστική αναφορά στα προηγούμενα μοντέλα. Η σημερινή Corvette έχει όπως και οι προκάτοχοί της αμάξωμα από συνθετικά υλικά, κινητήρα που είναι μία κόμπακτ έκδοση του οκτακύλινδρου των μεγάλων επιτυχιών σε κάθε Αμερικανικό αγώνα και για την μετάδοση της κίνησης χρησιμοποιεί ένα κιβώτιο που είναι τοποθετημένο επάνω στο διαφορικό, για καλύτερη κατανομή του βάρους, που είναι 50-50. Το κιβώτιο είναι μηχανικό έξη ταχυτήτων ή αυτόματο τεσσάρων ταχυτήτων, όπως ήταν αυτό της δοκιμής μας.
Από πλευράς εκδόσεων σήμερα υπάρχει η καμπριολέ και η κουπέ με την αφαιρούμενη διάφανη σκεπή, ενώ θα ακολουθήσει το 1999 και μία κουπέ με σκληρή μονοκόμματη οροφή που θα στοιχίζει λιγότερο λόγω απουσίας των μηχανισμών.
ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ
H γνωριμία μας με την Corvette ήλθε τελείως αναπάντεχα. Μετά από μία οκτασέλιδη διαφήμιση στα περιοδικά με γενικότερα στοιχεία για την μάρκα (General Motors), η υπεύθυνη Δημ. Σχέσεων της Ελληνικής αντιπροσωπείας Κα. Γιαννακοπούλου, μας πρόσφερε το αυτοκίνητο για δοκιμή. Στα 24 χρόνια που κάνω αυτήν την δουλειά και μετά από 500 περίπου αυτοκίνητα που έχω οδηγήσει, ομολογώ ότι η «συμβίωση» με το ιερό τέρας της Αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για μία εβδομάδα, ήταν ισότιμο διακοπών με την Σάρον Στόουν στις Βερμούδες!!
Είναι τόσο εξωτικό, αρχίζοντας ακόμη από την εξωτερική του εμφάνιση. Αυτό το προωθημένο εμπρός μέρος με την αυστηρά διθέσια καμπίνα και την κοντή «ουρά» σε χρώμα ασημί, αναστάτωσε βόρεια και νότια προάστια (Κηφισιά-Γλυφάδα) και τους δρόμους που τα συνδέουν, ιδιαίτερα τον νεαρόκοσμο, που δεν είχαν δεί ποτέ ένα τέτοιο τέρας να κυκλοφορεί στους Ελληνικούς δρόμους.
Ένας κινητήρας 5,7 λίτρων που αποδίδει 345 άλογα στις 5.600 σ.α.λ., όχι μόνο δημιουργεί εντυπωσιακές επιδόσεις (0-97 σε 4,7” και τελική 281 χ.α.ω.) αλλά μουγκρίζει ή γουργουρίζει αν θέλετε και με ανάλογο ήχο. Το αποτέλεσμα; Να είμαστε αντικείμενο δέους, θαυμασμού, ζήλειας, περιέργειας αλλά και… φθόνου όλων των περαστικών (πεζών και εποχουμένων) που ρωτούσαν τα πάντα εκτός από την τιμή (35.000.000!!).
Το βράδυ δε που τα καπάκια των προβολέων άνοιγαν, είχε ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον γιατί μπορούσες να «παίξεις» ανάλογα με το πρόσωπο που σε κοιτούσε!.
Λόγω καλοκαιρίας τις ημέρες της δοκιμής, κυκλοφορούσαμε χωρίς το διαφανές κάλυμμα, έχοντας έτσι αμεσότερη επαφή με το… φιλοθεάμον κοινό και τα σχόλια του! Το κάλυμμα βγαίνει πολύ εύκολα από ένα άτομο με δύο άγκιστρα στο παρμπρίζ και ένα στο T-Bar και τοποθετείται σε καθόλου βολική
θέση στον χώρο «αποσκευών», όπου και ασφαλίζει. Αν νομίζετε όμως ότι κάλυμμα και αποσκευές μπορούν να συνυπάρξουν, απατάσθε. Άλλωστε με τέτοιο αυτοκίνητο τα μόνα πράγματα που σας χρειάζονται είναι μία πολύ μικρή τσάντα με τα… απαραίτητα και βέβαια την πιστωτική σας κάρτα (χρυσή κατά προτίμηση), για τα οποία μπορούμε να σας βεβαιώσουμε ότι διαθέτει αρκετό χώρο…
Η ΖΩΗ ΑΠΟ ΜΕΣΑ
Αφού περιεργαστούμε το «πολύ Αμερικανικό» σχήμα του, τους τεράστιους τροχούς (Goodyear Eagle FI-GS 245/45 ZR17 εμπρός και 275/40 ZR18 πίσω) και τα τεράστια επίσης δισκόφρενα (32,5 εκατ. εμπρός και 30,5 εκατ. πίσω με ABS), την «σχιστή» μάσκα, τους καρχαριώδεις αεραγωγούς στα φτερά, την τάπα βενζίνης αεροπορικού τύπου και τους ρέισιγκ καθρέφτες, αποφασίζουμε να ανοίξουμε την τεράστια πόρτα και να μπούμε επιτέλους μέσα.
Όλα φυσικά σε μαύρο δέρμα και το κάθισμα του οδηγού με την επαφή του κλειδιού στη μίζα, ρυθμίζεται ηλεκτρικά στην «θέση μνήμης» που το είχε βάλει ο προηγούμενος οδηγός. Με μια σειρά από κουμπιά το ρυθμίζουμε στα μέτρα μας, με πολλαπλές κλίσεις αλλά και φουσκωτή οσφυική υποστήριξη και πλαινά μπάκετ «μάγουλα» που στενεύουν κατά βούληση!
Το καντράν έχει έξη όργανα με τρισδιάστατη διάταξη και ακριβώς επάνω από το οριζόντιο «νεύρο» του τιμονιού υπάρχει μία οθόνη πολλαπλών ενδείξεων με ψηφιακή φωτεινή επιγραφή! Η οθόνη αυτή καλωσορίζει κατ’ αρχάς τον οδηγό με τις λέξεις “Corvette by Chevrolet” και αμέσως μετά αρχίζουν οι ενδείξεις όλων των λειτουργιών του αυτοκινήτου από θερμοκρασία και ποσότητα λαδιού, μέχρι γλώσσα επικοινωνίας (Αγγλικά-Γαλλικά-Γερμανικά-Ισπανικά!). Οι ενδείξεις εμφανίζονται κατά βούληση σε τέσσερις διαφορετικές ομάδες. Καύσιμα (μέσος όρος κατανάλωσης, υπόλοιπα χιλιόμετρα κ.λ.π.), μετρήσεις πίεσης και θερμοκρασίας λαδιού, αντιψυκτικού, ισχύος μπαταρίας, ελαστικών, χρόνου συντήρησης και διάφορα άλλα, όπως βέβαια και γλώσσα επικοινωνίας (μίλια-χιλιόμετρα κ.λ.π.). Όλα αυτά ρυθμίζονται από έξη πλήκτρα στην άκρη του δεξιού χεριού, ενώ από αριστερά ρυθμίζονται τα φώτα και το cruise control.
Φυσικά υπάρχουν διπλοί αερόσακοι και το δερμάτινο τιμόνι ρυθμίζεται σε κλίση. Ο επιλογέας του αυτόματου κιβώτιου είχε μπουτόν ελευθέρωσης στην επιφάνειά του κάτι που κρίνουμε άβολο, αν ακουμπήσετε το χέρι σας επάνω.
Στην αρχή της οριζόντιας κονσόλας-υποβραχιονίου, υπάρχει ένα μπουτόν που ελευθερώνει τον έλεγχο της πρόσφυσης, ενώ ένας διακόπτης τριών θέσεων επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίσει τις αναρτήσεις σε θέσεις Touring-Sport-Performance, ανάλογα με τον τρόπο που θέλει να οδηγήσει. Τέλος θήκη για αναψυκτικό προβλέπεται μόνο για τον συνοδηγό, αφού ο οδηγός πρέπει να έχει παρακαλώ και τα δύο χέρια στο τιμόνι (το αυτοκίνητο θέλει μαεστρία) και να αφήσει τις… εξυπνάδες!
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Η νέα Corvette είναι η καλύτερη από τις τέσσερις προηγούμενες. Ο κόμπακτ κινητήρας δίνει θέση σε χαμηλότερο καπό και καλύτερη ορατότητα. Το κιβώτιο που βρίσκεται πίσω με το διαφορικό, δίνει περισσότερο χώρο στα πόδια εμπρός και καλύτερη κατανομή βάρους 50-50. Το σασί είναι κατασκευασμένο από «συνθετικά» μέταλλα (MMC) που συνδυάζουν αλουμίνιο, οξείδια του αλουμινίου και κεραμικά που αυξάνουν την αντοχή ενώ προσφέρουν και μειωμένο βάρος. Το σασί περιμετρικά είναι μονοκόμματο χωρίς κολλήσεις και έτσι γίνεται στιβαρότερο. Τα μπουζί έχουν ακίδες πλατίνας που σημαίνει ότι δεν χρειάζονται αλλαγή για 160.000 χλμ., ενώ το ψυκτικό του κινητήρα διαρκεί πέντε χρόνια ή 240.000 χλμ.!
Για τον κινητήρα τέλος, δεν χρειάζεται χρονισμός ούτε αλλαγή λιπαντικών για διαφορικό-κιβώτιο, όσο διαρκεί η ζωή τους… Μέσα στις βαλβίδες των ελαστικών υπάρχουν αισθητήρες που δείχνουν την πίεση κάθε ελαστικού στο κέντρο πληροφοριών του οδηγού (στην οθόνη που αναφέραμε προηγουμένως). Είναι αν προκύψει κάτι στα ελαστικά, ο οδηγός να το μαθαίνει χωρίς να βγει από το αυτοκίνητο, Άλλωστε αν βγει δεν μπορεί να κάνει κάτι γιατί δεν υπάρχει ρεζέρβα, αφού τα λάστιχα της Goodyear που «φοράει» μπορούν κλαταρισμένα να καλύψουν απόσταση 160 χλμ. με ταχύτητα 90 χ.α.ω., χωρίς κανένα πρόβλημα! Δεν μπόρεσαν όμως να «σώσουν» και τον Σουμάχερ στην Σουζούκα. Το ABS της Bosch λειτουργεί στα τέσσερα δισκόφρενα με υποδειγματική συνέπεια, ενώ η μεταλλική επίστρωση στους δίσκους μειώνει στο ελάχιστο κάθε θόρυβο τριβής.
Η ανάρτηση, πολλαπλών συνδέσμων, είναι «σκεπτόμενη» και αισθητήρες την προσαρμόζουν ανάλογα, αφού «διαβάσουν» την κατάσταση του δρόμου εκτός των Ελληνικών όπου είναι… αδιάβαστοι και οι δρόμοι και αυτοί που τους κατασκεύασαν. Τα στοιχεία βύθισης και ανύψωσης του αυτοκινήτου στις επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις είναι ανεπαίσθητα, αλλά η δύναμη G στην εκκίνηση διασκεδαστική!
Η νέα Corvette είναι οκτώ εκατοστά φαρδύτερη από την προηγούμενη και έχει 20 εκατοστά μεγαλύτερο μεταξόνιο για καλύτερη σταθερότητα, οι συνολικές τα διαστάσεις είναι (μήκοςxπλάτοςxύψος) 4,565Χ1,870Χ1,210 μέτρα, ενώ το ύψος του πατώματος από την άσφαλτο είναι μόλις εννέα εκατοστά.
Τα πλαινά παράθυρα είναι κατά 25% παχύτερα από την προηγούμενη και όλα τα τζάμια είναι από υλικό Cool-Ray, που φιλτράρει τις ακτίνες του ηλίου. Ο χώρος αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 70% και τα 355 λίτρα τώρα, είναι χώρος που προσφέρεται σε λίγα σπορ αυτοκίνητα. Το Pass-Key είναι ένα μοναδικό σύστημα κλειδιού που δεν αντιγράφεται και χωρίς αυτό είναι αδύνατη η εκκίνηση του αυτοκινήτου. Ο κλιματισμός είναι ηλεκτρονικός και ρυθμίζεται χωριστά για κάθε επιβάτη, ενώ το ηχοσύνολο με κασετόφωνο και CD changer «βγάζει» 252 βάττ από έξη μεγάφωνα Delco-Bose! Τα στοιχεία ασφαλείας περιλαμβάνουν τιμόνι απορρόφησης ενέργειας, «αγωνιστική» ζώνη ασφαλείας, πόρτες ασφαλείας, τζάμια που δεν θρυματίζονται, μπάρες στις πόρτες, τάργκα ρολ-μπαρ, ενσωματωμένα προσκέφαλα και 20 ακόμη συστήματα παθητικής ασφάλειας.
Τέλος, η Corvette προσφέρεται σε εννέα διαφορετικά χρώματα, με τέσσερα διαφορετικά εσωτερικά φινιρίσματα και τρία χρώματα στις δερμάτινες ταπετσαρίες.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ
Η εκκίνηση μάλλον «εκτοξεύει» το αυτοκίνητο προς τα εμπρός (και ολίγον αριστερά την ουρά), αλλά η επαφή με τον Ελληνικό δρόμο είναι οδυνηρή. Η ανάρτηση αποδεικνύεται πολύ σκληρή και μεταφέρει κάθε ανωμαλία του δρόμου στην μέση του οδηγού παρά την αφθονία αλουμινένιων ψαλιδιών, μπαρών εξισορρόπησης και ρυθμιζόμενων αμορτισέρ. Βλέπετε, η κατασκευή των δρόμων μας είναι τέτοια που μπορεί πάρα πολύ εύκολα να «αμφισβητήσει» η να αχρηστέψει κάθε τεχνολογία.
Όταν όμως βγει σε καλό δρόμο και τα χιλιόμετρα αρχίζουν να ανεβαίνουν, τότε αναπνέεις με ανακούφιση για τις επιδόσεις, το κράτημα και την ευκολία χειρισμών του «τέρατος». Φυσικά για τα 1.470 κιλά του αμαξώματος και ένας μικρότερος κινητήρας θα ήταν αρκετός για άριστες επιδόσεις (εδώ η αναλογία είναι 4,2 κιλά ανά ίππο), αλλά τότε δεν θα ήταν Corvette.
Ειλικρινά δεν ξέρουμε αν θα πρόσθετε κάτι μία παράθεση στοιχείων, σχετικά με λεπτομέρειες ως προς την οδική της συμπεριφορά και πως αισθάνεται κανείς όταν την οδηγάει. Είναι κάποια αυτοκίνητα που πραγματικά είναι «υπεράνω» όλων αυτών και το να τα οδηγήσει κάποιος είναι περισσότερο από πολύ. Δεν «μετράει» λοιπόν τόσο ούτε η επιτάχυνση 0-100, ούτε πολύ περισσότερο πόση είναι η κατανάλωση καυσίμου. Εκείνο που «μετράει» πάτα κατά την γνώμη μας, είναι η αίσθηση της «υψηλής ραπτικής» που η Corvette είχε πάντα και όπως διαπιστώσαμε συνεχίζει να έχει. Άλλωστε εάν θελήσουμε να την κατατάξουμε με τους «κοινούς θνητούς», δεν θα βρούμε την χρησιμότητα του αυτοκινήτου ειδικά στην Αμερική όπου αν υπερβεί κανείς τα 140 χ.α.ω., του περνάνε χειροπέδες!
Δεν είναι λοιπόν αυτό. Είναι η μεγάλη ιστορία και κυρίως η αξεπέραστη αίσθηση της οδήγησης μιας Corvette που ευχόμαστε να ξανανοιώσουμε… _Πάνος Διπλαράκος #Τεύχος Νο.131 | Δεκέμβριος 1998 – Ιανουάριος1999
*Κάνοντας κλικ σε μία από τις παρακάτω φωτογραφίες, μπορείτε να δείτε σε πλήρη οθόνη και την πρωτότυπη δοκιμή της Chevrolet Corvette…