Με τη βάση…
Την Cupra τη γνωρίσαμε ως ξεχωριστή μάρκα το 2018 όταν και ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Seat, με σκοπό να αποτελέσει τη μάρκα των πιο σπορ μοντέλων τόσο της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όσο και ολόκληρου του γκρουπ. Μέχρι τότε τη λέξη “Cupra” τη συναντούσαμε μόνο στα γρήγορα Seat (ποιος ξεχνάει τα Leon 20VT & Cupra R), ενώ τώρα πορεύεται «μόνη» της, όπως και οι DS Automobiles και Alpine στην γαλλική αντίπερα όχθη.
Στη νέα της σταδιοδρομία λοιπόν, μας συστήθηκε με αρκετά σπορ και γρήγορες κατασκευές και έπειτα πρόσθεσε στην γκάμα της και μικρότερα κινητήρια σύνολα, αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις και plug-in υβριδικά, με κοινό παρονομαστή πάντοτε τη σπορ οδική συμπεριφορά και την αυξημένη ποιότητα.
Όπως και με το Formentor που ήταν και το πρώτο μοντέλο της «αυτόνομης» μάρκας και λανσαρίστηκε αρχικά με 390 ίππους (VZ5) και στη συνέχεια εφοδιάστηκε τόσο με υβριδικά σύνολα, όσο και με υπερτροφοδοτούμενα, ορθόδοξα βενζίνης.
Στη βάση αυτών, το γνωστό από το γκρουπ, 1.5 TSI των 150 ίππων, το οποίο και δοκιμάζουμε…
Εμφανισιακά, ακόμα και αυτό το βασικό λευκό Formentor της δοκιμής (το αδικεί το λευκό κακά τα ψέματα) δείχνει επιθετικό και σπορ, τη στιγμή που κρύβει περίτεχνα το σχετικά αυξημένο μέγεθός του (σχεδόν 4,5 μέτρα μήκος, 1,8 μ. πλάτος και 1,5 μ. ύψος).
Εμπρός, είναι επιβλητικό και δείχνει άκρως αγριεμένο. Ο ιδιαίτερης σχεδίασης προφυλακτήρας φιλοξενεί στο κέντρο του και εκατέρωθεν της κεντρικής γρίλιας τα φώτα ομίχλης, καθώς και αρκετούς αεραγωγούς, με τους περισσότερους εξ αυτών να είναι αληθινοί και όχι απλά για πρόκληση εντυπώσεων. Σε αυτούς συγκαταλέγονται και δύο κάθετοι στα άκρα του προφυλακτήρα, οι οποίοι στέλνουν τον αέρα στους τροχούς και αξίζουν ιδιαίτερη μνεία, αφού δε συνηθίζεται να βλέπουμε τέτοιου είδους αεραγωγούς σε ένα SUV παρά μόνο σε αρκετά σπορ κατασκευές.
Στην πλαϊνή όψη, το Formentor είναι παραδόξως εντυπωσιακό. Και λέμε παραδόξως καθώς και εδώ έχουμε διάφορα στιλιστικά στοιχεία που δε συνάδουν με τη σχεδιαστική λογική που έχουμε συνηθίσει από τα υπόλοιπα SUV/Crossover της αγοράς.
Αρχικά το καπό, το οποίο είναι αρκετά μακρύ θυμίζοντας κάποιο αμερικάνικο muscle car ή κάποιο διθέσιο roadster. Εν συνεχεία η αρκετά μεγάλη κλίση των εμπρός κολώνων με τη χαμηλή οροφή που δίνει την εντύπωση ότι κάτι «πλάκωσε» το αυτοκίνητο και μετατοπίστηκε η καμπίνα κατά πίσω και τέλος, η κουπέ σχεδίαση στο τελείωμα της οροφής, που θυμίζει σπορ κουπέ χάτσμπακ.
Πίσω, τις εντυπώσεις κλέβουν τα «φουσκωμένα καπούλια», τα οποία φιλοξενούν τα δύο Full Led φωτιστικά σώματα που ενώνονται μεταξύ τους, καθώς και η μεγάλη αεροτομή στο επάνω μέρος, που σε συνδυασμό με το αρκετά επικλινές πίσω τζάμι, κάνουν το Formentor να δείχνει αρκετά σπορ.
Σε γενικές γραμμές, η σχεδίαση είναι ιδιαίτερη και αρκετά δυναμική, ενώ ο τρόπος που συνδυάζονται οι ακμές με τις καμπύλες, κάνουν το Formentor να μη μοιάζει με κανένα άλλο SUV του σήμερα και εντέλει να εντυπωσιάζει, σε βαθμό που προσεγγίζει τα βλέμματα στο διάβα του όπως αρκετά σπάνιες και ακριβές κατασκευές.
Τύφλα να ‘χει η Audi!
Το να αποτελείς μάρκα ενός γκρουπ πέρα από τα καλά των «μοιρασιών» σε καρότσες, κινητήρες, κιβώτια, κ.α., έχει και τα κακά του, που κατά βάση έχουν να κάνουν με την ξεχωριστή προσέγγιση της κάθε μάρκας στο αγοραστικό κοινό, ώστε να μην «μπαίνει η μία στα χωράφια της άλλης», αλλά να έχει το δικό της κοινό.
Αν τώρα θέλουμε να μεταφράσουμε την προσέγγιση του μεγαλύτερου γκρουπ της αυτοκινητοβιομηχανίας (του VW Group) και προφανώς να αφήσουμε απ’ έξω τις ειδικές περιπτώσεις (λέγε με Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, κτλ.), θα μπορούσαμε να πούμε ότι το γερμανικό γκρουπ έχει τις Seat και Skoda ως τις πιο «προσιτές» μάρκες, την VW ως την «ποιοτική και τεχνολογικά εξελιγμένη» μάρκα, την Audi ως την «πολυτελή» μάρκα (είπαμε εξαιρώντας τις απλησίαστες) και την Cupra ως τη «σπορ» μάρκα. Μια Cupra που πέρα από σπορ όμως έχει να επιδείξει και ένα αρκετά ποιοτικό προφίλ σε βαθμό πολυτέλειας. Και εξηγούμαι σε πρώτο πρόσωπο πλέον…
Λίγες μέρες πριν παραλάβω το λευκό Formentor για δοκιμή, έτυχε να έχω ένα Q3 για δοκιμή -επίσης- λευκό, οπότε η σύγκριση ήρθε αυτόματα στο μυαλό μου, μιας και γνωρίζω ότι και τα δύο έχουν πολλά κοινά, λόγω της ίδιας «στέγης». Λοιπόν, μπαίνοντας στο Cupra έπειτα από το Audi, αναφώνησα: «Τύφλα να ‘χει η Audi»! Ναι, παρότι φθηνότερο, όχι μόνο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα, αλλά είναι και ανώτερο…
Σε απτή ποιότητα, επιδεικνύει μαλακό και επενδυμένο με δέρμα και εμφανείς πορτοκαλί ραφές ταμπλό, τιμόνι, φούσκα επιλογέα και πλαίσιο καθισμάτων, ενώ η συνολική αίσθηση είναι καθαυτού premium και μόνο στο κάτω μέρος του ταμπλό και των θυρών υπάρχουν σκληρά πλαστικά, αντίστοιχα με άλλα μοντέλα του γκρουπ.
Τα τελευταία μάλιστα διατρέχονται και από μία φωτιζόμενη λωρίδα, που μεταλλάσσεται σε χρώμα και -ειδικά το βράδυ- δημιουργεί μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα.
Τεχνολογικά, ακόμα και το βασικό Formentor της δοκιμής έχει πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών και μια οθόνη 10 ιντσών για το σύστημα infotainment, η οποία μπορεί να εντυπωσιάζει με τα γραφικά της και την ταχύτητα απόκρισης, αλλά υστερεί σε εργονομία, αφού μέσα της φιλοξενεί τόσο το σύστημα κλιματισμού, όσο και ψυχαγωγίας, με κάθε φορά που θέλεις να αλλάξεις θερμοκρασία ή σταθμό να αποτελεί και σπαζοκεφαλιά.
Από άποψη χώρων τώρα, το Formentor είναι πλουσιοπάροχο και είναι σε θέση να μετακινήσει άνετα τέσσερις -ή ακόμα και πέντε- επιβάτες με περίσσια άνεση, τη στιγμή που αυτοί έχουν στη διάθεσή τους έναν χώρο 450 λίτρων για τις αποσκευές τους.
Κάτω από το μακρύ καπό…
…στην περίπτωση της δοκιμής, έχουμε τον γνωστό 1.500άρη του γκρουπ, που αποδίδει με τη βοήθεια της υπερτροφοδότησης 150 ίππους ισχύος με 250 Nm ροπής και συνδυάζεται -για την περίσταση- με ένα χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Ο συνδυασμός αυτός κάνει το βασικό Formentor να «πιάνει» τα πρώτα 60 χλμ./ώρα σε 3,9 δευτερόλεπτα, τα 100 χλμ./ώρα σε 8,4 δευτερόλεπτα και τα 120 χλμ./ώρα σε 12,2 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνάει οριακά τα 200 χλμ./ώρα (204 για την ακρίβεια).
Στην πράξη, το κινητήριο αυτό σύνολο καταφέρνει και κάνει το Formentor να κινείται με αρκετή άνεση και σπιρτάδα στην πλειονότητα των διαδρομών και μόνο με πλήρες φορτίο και αρκετή κλίση στο δρόμο να δείχνει ότι χρειάζεται τη «φόρα» για τις απαραίτητες προσπεράσεις και για έναν αυξημένο ρυθμό.
Όταν αυτός επιτευχθεί τότε γίνεσαι αποδέκτης μιας πραγματικά αληθινής οδηγικής εμπειρίας, αφού το «ισπανικό» SUV χάρη στο εξαιρετικό πλαίσιο, τη σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση, το άκρως κοφτερό τιμόνι και τη σωστή θέση οδήγησης μπορεί να κινηθεί σε ρυθμούς όμοιους με ένα σπορ χάτσμπακ παρά το αυξημένο ύψος του και κατ’ επέκταση να σε κάνει να «γουστάρεις»…
Πάμε «φτωχικά»…
…και ίσως λίγο απέναντι στη φιλοσοφία, αφού Cupra μάθαμε ότι είναι οι γρήγορες και σκληροπυρηνικές εκδόσεις. Απεναντίας, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα «γήινο» σύνολο, 1,5 λίτρων που αποδίδει 150 ίππους, συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων και αποτελεί τη βάση στην γκάμα του Formentor.
Ένα σύνολο που μπορεί να είναι αρκετά ικανό σε ένα Leon ή Golf (ίσως και το ιδανικό), αλλά σε ένα Cupra είναι αυτό που θα σε ξενερώσει. Και αυτό όχι γιατί δεν είναι ικανό. Ίσα-ίσα παρά είναι ικανοποιητικό και μάλιστα μπορεί και κινεί με άνεση το Formentor των 1.420 κιλών, αλλά δεν είναι σε θέση να αναδείξει πλήρως το γενικό εξαιρετικό στήσιμο του αυτοκινήτου.
Είναι όμως το σύνολο που κάνει το Formentor «βιώσιμο» στον Έλληνα του 2022, αφού καταφέρνει να καταναλώνει λογική βενζίνη (εμείς «γυροφέρναμε» στα 8 λίτρα/100 χλμ.), δεν κοστίζει μια περιουσία (με σχεδόν 30.000 ευρώ αγοράζεις ένα Formentor) και δεν πληρώνει ακριβά τέλη κυκλοφορίας (από 99 ευρώ), ενώ μπορεί να χαρίσει και οδηγικές συγκινήσεις αρκεί να πηγαίνει με «φόρα». Εύγε Cupra!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | 1.5Τ |
Καύσιμο |
Βενζίνη
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) |
1.498
|
Κύλινδροι |
4 σε σειρά
|
Βαλβίδες | 16 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) |
150/5000-6000
|
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) |
250/1500-3500
|
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
|
Εκκεντροφόροι |
2EEK
|
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) |
74,5 x 85,9
|
Σχέση συμπίεσης |
10,5:1
|
Κιλά/ίππο | 9,5 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι 312 x 25 χλστ.
|
Πίσω |
Δίσκοι 272 x 10 χλστ.
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρομηχανική
|
Στροφές τιμονιού | 2,2 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 10,7 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Μηχανικό 6 σχέσεων
|
Σχέση μετάδοσης 1η | 3.750 |
Σχέση μετάδοσης 2η | 1.952 |
Σχέση μετάδοσης 3η | 1.200 |
Σχέση μετάδοσης 4η | 0.925 |
Σχέση μετάδοσης 5η | 0.767 |
Σχέση μετάδοσης 6η | 0.652 |
Σχέση μετάδοσης 7η | – |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν | 3.583 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 3.944 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση |
18×8,0J
|
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Continental EcoContact 6
|
Διάσταση ελαστικών |
245/45 R18
|
Ρεζέρβα |
Εκτάκτου ανάγκης
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4446x1839x1520
|
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2679 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1583 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1555 |
Βάρος(κιλά) | 1420 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 450 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 3,9 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 8,4 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 12,2 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 204 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή |
6,3 – 6,8
|
Μέση τιμή δοκιμής | 8,4 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 9,7 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 7,6 |
Αυτονομία(χλμ.) | 639 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 50 |
Εκπομπή CO2 | 141 – 153 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης |
31.490
|
Αυτοκίνητου δοκιμής |
31.490
|