Εναλλακτικό
Η αγορά του αυτοκινήτου έχει διάφορες προτάσεις για κάθε γούστο και ανάγκη, από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, μοντέλα που καταναλώνουν υγραέριο μέχρι και ηλεκτροκίνητα, που είναι και της μόδας τελευταία λόγω του οικολογικού αποτυπώματός τους.
Αν τώρα θέλουμε να δούμε και κάποια ακόμα εναλλακτική, που να έχει ως κύριο χαρακτηριστικό της την φιλικότητα προς το περιβάλλον, τότε σίγουρα θα πρέπει να υπολογίσουμε στην εξίσωση και τα μοντέλα που καταναλώνουν φυσικό αέριο, αφού αυτό το εναλλακτικό καύσιμο είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τη βενζίνη και το ντίζελ, καθώς εκπέμπει περίπου 72% λιγότερα γραμμάρια CO2 από την πρώτη και 85% λιγότερα οξείδια του αζώτου από το δεύτερο, ενώ φυσικά είναι και σημαντικά φθηνότερο στην αντλία (σήμερα έχει περίπου 1,2 – 1,3 το κιλό), πράγμα που όσο να ‘ναι «μετράει» στις μέρες μας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Κάνουμε το «Θεσσαλονίκη – Πάτρα» καταναλώνοντας μόλις 18,34 ευρώ!
Βέβαια, τα μοντέλα που καταναλώνουν φυσικό αέριο και διατίθενται στην ελληνική αγορά είναι ελάχιστα, με τη Fiat να έχει στην γκάμα της μόνο το Panda και τα υπόλοιπα να προέρχονται από το VW Group. Ιδιαίτερη έμφαση σε αυτή τη μορφή καυσίμου ανάμεσα στις μάρκες δίνει η Seat, αφού διαθέτει τόσο τα Leon και Arona, όσο και το πιο επιτυχημένο μοντέλο της, το Ibiza, που πλέον λανσάρεται ως «νέο». Και βλέπετε εισαγωγικά στη λέξη νέο, καθώς δε φαίνεται νέο, εκ πρώτης όψεως τουλάχιστον…
Πόσο νέο είναι το «νέο» Seat Ibiza;
Το Ibiza για τη Seat είναι το δυνατό χαρτί της, αφού από το 1984 που πρωτοεμφανίστηκε έχει σημειώσει πωλήσεις που ξεπερνούν τις 6 εκ. μονάδες, με την τελευταία (5η) γενιά να παρουσιάζεται προ 5ετίας το 2017 και το ενδιάμεσο facelift να ακολουθεί στα μέσα της περσινής χρονιάς, χωρίς ωστόσο να καταφέρνει να κάνει το ισπανικό σούπερμινι να φαίνεται ουσιαστικά αλλαγμένο, ειδικά στα μάτια κάποιου ανυποψίαστου…
Ο πιο υποψιασμένος και αφού το προσέξει πιο επισταμένα ή με μια δεύτερη ματιά θα εντοπίσει κάποια εμφανισιακά στοιχεία που θα του υποδηλώσουν ότι πρόκειται για το «νέο» Ibiza ή το ανανεωμένο για να ακριβολογούμε.
Αυτά περιορίζονται στα φώτα εμπρός και πίσω που είναι πλέον LED, στα τρία νέα σχέδια των ζαντών, σε κάποια νέα χρώματα και κυρίως στη λέξη “Ibiza” που βρίσκεται στο κέντρο της πέμπτης θύρας και πλέον αναγράφεται με μια πιο «χειρόγραφη» γραμματοσειρά.
Κατά τα άλλα, η εξωτερική σχεδίαση δεν έχει κάποιες άλλες αλλαγές σε σχέση με το μοντέλο που γνωρίσαμε το 2017, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι απαραίτητα κακό, αφού το Ibiza δείχνει ακόμα μοντέρνο και δυναμικό χάρη στις ενισχυμένες γραμμές και ακμές που διαθέτει, τη στιγμή που είναι εύκολα αναγνωρίσιμο από μακριά.
Αντιστρόφως ανάλογη…
…είναι η εικόνα στο εσωτερικό, με την καμπίνα του ανανεωμένου Ibiza να έχει δεχθεί ριζικές αλλαγές, που εν τέλει μόνο ευπρόσδεκτες είναι…
Αρχικά η διαρρύθμιση του ταμπλό έχει αλλάξει και πλέον αντί να έχουμε την οθόνη ενσωματωμένη στο ταμπλό και τους αεραγωγούς του κλιματισμού επάνω της, έχουμε τους αεραγωγούς στο κέντρο του ταμπλό και την οθόνη των 8,25 ιντσών (προαιρετικά 9,2 ίντσες) επάνω τους, με την οθόνη να δείχνει αιωρούμενη και να διακρίνεται τόσο για την ανάλυσή της, όσο και για την ταχύτητα απόκρισης, ενώ στο μενού της θυμίζει την αντίστοιχη που είδαμε και πρόσφατα στο Formentor και είναι συμβατή με Apple CarPlay και Android Auto.
Αντίστοιχα νέο είναι και το τιμόνι με το επίπεδο κάτω μέρος του και τους νέους διακόπτες για το χειρισμό των μενού στον πίνακα οργάνων. Ο τελευταίος είναι όμοιος με αυτόν που είδαμε και στο μοντέλου του 2017, με τη μόνη διαφορά να εντοπίζεται λόγω έκδοσης στο άκρο του ταχυμέτρου αριστερά που περιλαμβάνει το δείκτη για την ποσότητα φυσικού αερίου που υπάρχει στη δεξαμενή.
Σε επίπεδο ποιότητας τώρα, έχουμε και εδώ αναβάθμιση αφού υπάρχει μαλακό υλικό σε όλο το επάνω μέρος του ταμπλό, με αποτέλεσμα να έχουμε σκληρά πλαστικά μόνο στο κάτω μέρος του και στις επενδύσεις των θυρών, με τις τελευταίες μάλιστα να έχουν μεταλλικές χειρολαβές εμπρός και πλαστικές πίσω!
Όσο αφορά στους χώρους, το Ibiza είναι αρκετά ευρύχωρο για σουπερμίνι και θα βολευτούν σε αυτό άνετα τέσσερις επιβάτες με τις αποσκευές τους, αν και ο χώρος αποσκευών είναι περιορισμένος κατά 93 λίτρα λόγω της δεξαμενής του φυσικού αερίου που βρίσκεται κάτω από το πάτωμά του (αντί ρεζέρβας), με αποτέλεσμα στη συγκεκριμένη έκδοση να χωρά 262 λίτρα.
Στην ουσία
Κάτω από το καπό του Ibiza 1.0 TGI (Turbo Gas Injection) βρίσκεται ένας τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας που είναι σε μεγάλο βαθμό ίδιος με το γνωστό 1.0 TSI, αλλά πλήρως βελτιστοποιημένος για να καταναλώνει τόσο CNG όσο και βενζίνη.
Αποδίδει μικρότερη ισχύ σε σχέση με το βενζινοκίνητο σύνολο 1.0 TSI και πιο συγκεκριμένα 90 ίππους με 160 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται με ένα μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων.
Ο συνδυασμός αυτός καταφέρνει και κάνει το Ibiza να κινείται με αξιοπρέπεια εντός αστικού κλοιού και μόνο σε κάποια ανηφορικά τμήματα του επαρχιακού δικτύου ή με αυξημένο βάρος δείχνει κάπως νωχελικός, χωρίς ωστόσο να προβληματίζει σε γενικές γραμμές και να καταφέρνει να αλλοιώσει την καλή οδηγική εμπειρία που συνηθίσαμε από το ισπανικό σουπερμίνι.
Για την τροφοδοσία του είναι προκαθορισμένη η χρήση του φυσικού αερίου και η μετάβαση στη βενζίνη γίνεται αυτόματα, μόνο όταν είναι χαμηλή η εξωτερική θερμοκρασία για λίγα λεπτά μέχρι να «πιάσει» θερμοκρασία ο κινητήρας ή όταν αδειάσει η δεξαμενή του CNG. Η τελευταία έχει χωρητικότητα 13,8 κιλά, που σημαίνει ότι για το φουλάρισμά της χρειάζεται περίπου 16,5 ευρώ με τη σημερινή ισοτιμία, γεγονός που σε κάνει να ξανά φέρνεις στο λεξιλόγιό σου τη φράση: «Γέμισέ το», που έχεις ξεχάσει από καιρό.
Με πλήρως γεμισμένη τη δεξαμενή, η Seat ισχυρίζεται ότι μπορείς να διανύσεις μέχρι 360 χιλιόμετρα, κάτι που δεν απείχε πολύ από τις δικές μας μετρήσεις, αφού καταφέραμε να διανύσουμε χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια σχεδόν 300 (298 για την ακρίβεια) χιλιόμετρα πριν τη μετάβασή μας στη βενζίνη.
Η τελευταία γίνεται με τρόπο που γίνεται αντιληπτός μόνο αν ο οδηγός έχει τα μάτια του στον πίνακα οργάνων και παρατηρήσει το άναμμα του συμβόλου της βενζίνης και το range που πλέον δείχνει μόλις 110 εναπομείναντα χιλιόμετρα. Δείχνει μόνο τόσα λίγα χιλιόμετρα καθώς το ρεζερβουάρ βενζίνης είναι μόλις 9 λίτρα και πρακτικά είναι μόνο για τη μετάβασή σου σε κάποιο πρατήριο για ανεφοδιασμό.
Και εδώ είναι το σημείο που «πονάει» τόσο το Ibiza με το φυσικό αέριο, όσο και τα υπόλοιπα μοντέλα του ανταγωνισμού που καταναλώνουν το ίδιο καύσιμο, αφού τα πρατήρια για τον ανεφοδιασμό τους είναι ελάχιστα (μόλις 27) στην ελληνική επικράτεια.
Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν μόλις τέσσερα πρατήρια στην πόλη μας (Θεσσαλονίκη), 11 στην Αθήνα, δύο σε Πάτρα, τέσσερα σε Λάρισα και από ένα σε Βόλο, Λαμία, Γιάννενα, Τρίκαλα, Κοζάνη και Χαλκίδα.
Αν λοιπόν κάποιος είναι «τυχερός» και διαθέτει ένα από τα παραπάνω 27 πρατήρια στην περιοχή του και έχει ως βασικό κριτήριο την οικονομία στη μετακίνηση, τότε το Ibiza CNG είναι η ιδανική επιλογή σήμερα, αφού καταφέρνει να καλύπτει 100 χιλιόμετρα με περίπου 5 ευρώ, νούμερο το οποίο επιτυγχάνεται μόνο με κάποιο δίκυκλο στις μέρες μας!
Όσο αφορά τώρα στις τιμές που διατίθεται το «νέο» Ibiza στην χώρα μας, αυτές ξεκινούν από τα 15.990 ευρώ για το μοντέλο με τον ατμοσφαιρικό 1000άρη των 80 ίππων και από τα 17.690 ευρώ για τον αντίστοιχο υπερτροφοδοτούμενο με τους 95 ίππους, ενώ η έκδοση φυσικού αερίου όπως της δοκιμής ξεκινάει από τα 19.090 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 20.490 για την έκδοση Optimum με τον υπερπλούσιο εξοπλισμό. Όχι και άσχημα…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
1.0 TGI
|
Καύσιμο |
Βενζίνη + Φυσ. Αέριο
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) |
999
|
Κύλινδροι |
3 σε σειρά
|
Βαλβίδες | 12 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) |
90/4000-5500
|
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) |
160/1800-3800
|
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
|
Εκκεντροφόροι |
2ΕΕΚ
|
Διάμ. X Διαδρ.(χλστ.) |
74,5 x 76,4
|
Σχέση συμπίεσης |
10,5:1
|
Κιλά/ίππο |
13,1
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Ημιάκαμπτος άξονας
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι 276 χλστ.
|
Πίσω |
Ταμπούρα 228 χλστ.
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρική
|
Στροφές τιμονιού |
2,6
|
Διάμετρος στροφής(μέτρα) |
10,6
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Μηχανικό 6 σχέσεων
|
Σχέση μετάδοσης 1η |
3.769
|
Σχέση μετάδοσης 2η |
1.955
|
Σχέση μετάδοσης 3η |
1.281
|
Σχέση μετάδοσης 4η |
0.973
|
Σχέση μετάδοσης 5η |
0.778
|
Σχέση μετάδοσης 6η |
0.642
|
Σχέση μετάδοσης 7η | – |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν |
3.182
|
Τελική σχέση μετάδοσης |
3.789
|
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση |
15×5,5J
|
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Kumho EcoWing ES31
|
Διάσταση ελαστικών |
185/65 R15
|
Ρεζέρβα |
Κιτ επισκευής
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4059x1780x1444
|
Μεταξόνιο(χλστ.) |
2564
|
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) |
1525
|
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) |
1505
|
Βάρος(κιλά) |
1182
|
Χώρος αποσκευών(λίτρα) |
262
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) |
5,2
|
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) |
12,3
|
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) |
18,1
|
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) |
178
|
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή |
3,5 – 4,1 (CNG) / 6,5 – 7,0 (Βενζίνη)
|
Μέση τιμή δοκιμής με Φυσ. Αέριο(κιλά/100χλμ.)
|
4,7 |
Μέση τιμή δοκιμής με Βενζίνη(λίτρα/100χλμ.) | 7,3 |
Αυτονομία με Φυσ. Αέριο(χλμ.)
|
298 |
Αυτονομία με Βενζίνη(χλμ.)
|
106 |
Ρεζερβουάρ Φυσ. Αερίου(κιλά)
|
13,8 |
Ρεζερβουάρ Βενζίνης(λίτρα)
|
9 |
Εκπομπή CO2 |
93 – 95
|
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης |
19.090
|
Αυτοκίνητου δοκιμής |
19.890
|