Εν έτει 2022 πάτησε επί ελληνικού εδάφους το δεύτερο (μετά το XC40 Recharge που γνωρίσαμε πέρυσι) αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Volvo με σκοπό να ενταχθεί στην όλο και πολυπληθέστερη κατηγορία των ηλεκτρικών SUV και να πάει τον Σουηδό κατασκευαστή ένα βήμα κοντύτερα στον στόχο του, που τον θέλει το 2030 να κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά οχήματα. Το οδηγήσαμε στην Αττική και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας…
Πάνε πέντε χρόνια!
Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον κάνουν λόγο για ηλεκτρικά οχήματα και πως το μέλλον είναι εκεί, με την πλειοψηφία αυτών μάλιστα να έχουν βάλει ήδη και deadline στους συμβατικούς κινητήρες τους. Η Volvo ήταν η πρώτη που ανακοίνωσε τα σχέδια της για τη μεταβολή αυτή (εν έτει 2017) και σήμερα βρίσκεται σε θέση να παρουσιάζει το δεύτερο κατά σειρά αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της, το νέο C40.
Αξιοσημείωτο δε είναι και το γεγονός ότι κάθε μοντέλο που έχει σήμερα στην γκάμα της διατίθεται και σε ηλεκτροκίνητη έκδοση, ενώ από δω και στο εξής κάθε νέο μοντέλο των Σουηδών που θα βλέπουμε θα έρχεται πρώτα στη ζωή σαν ηλεκτρικό, καθώς η φιλοδοξία τους είναι το 2025 οι μισές πωλήσεις τους να προέρχονται από αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και το 2030 να κατασκευάζουν μόνο ηλεκτρικά μοντέλα! Μένει να δούμε την πορεία αυτή στην πάροδο του χρόνου και αν τελικά επιτευχθούν οι στόχοι τους. Μέχρι τότε, ας εστιάσουμε στο νέο τους κουπέ SUV, που πρόσφατα λανσαρίστηκε στη χώρα μας.
Στο πνεύμα της εποχής
Πέρα από τον εξηλεκτρισμό των SUV, η μόδα των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι να προσφέρουν πλέον για κάθε υπερυψωμένο μοντέλο τους και μια κουπέ αντίστοιχη έκδοση (βλ. Audi Q3 και Audi Q3 Sportback, Mercedes GLC και Mercedes GLC Coupe, Porsche Cayenne και Porsche Cayenne Coupe, κτλ.).
Στο πνεύμα της εποχής λοιπόν, η Volvo ρίχνει στη μάχη της αγοράς το ολοκαίνουργιο C40, που πρακτικά αποτελεί την κουπέ εκδοχή του XC40, όσο και αν η ίδια κάνει λόγο για το πρώτο μοντέλο στην ιστορία της που σχεδιάστηκε ως αμιγώς ηλεκτρικό. Εξάλλου εκτός από τις εξωτερικές ομοιότητες, συναντάμε και εδώ (όπως και στο XC40) την μεταβλητή πλατφόρμα CMA που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με το γκρουπ Geely και έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί τόσο θερμικούς κινητήρες ή υβριδικά σύνολα, όσο και αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, ενώ αισθητή κάνει την παρουσία του στα πόδια των πίσω επιβατών και το τούνελ μετάδοσης που «ξέμεινε» από τις συμβατικές εκδόσεις.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Δοκιμή: Volvo XC40 T5 Twin Engine Recharge
Αντίστοιχα γνώριμο από το XC40 (στην αμιγώς ηλεκτρική μεγάλη έκδοση) είναι και το κινητήριο σύνολο, με τους δυο ηλεκτροκινητήρες (έκδοση P8) και την απόδοση των 408 ίππων και των 660 Nm που θα αναλύσουμε παρακάτω…
Εντυπωσιακά όμορφο
Οι εποχές που τα μοντέλα της Volvo χαρακτηρίζονταν μόνο από την ασφάλειά τους έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, καθώς τα τελευταία χρόνια, πέρα από την ασφάλεια και την πολυτέλεια που ανέπτυξαν σε αξιοθαύμαστο βαθμό, κατάφεραν να αποκτήσουν και στυλιστικό ενδιαφέρον μέσα από μια μινιμαλιστική προσέγγιση. Στο νέο C40 οι Σουηδοί φαίνεται πως «το τερμάτισαν» αφού το σχεδιαστικό τους τμήμα κατάφερε να κατασκευάσει το πιο όμορφο Volvo στα χρονικά και ένα από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα που μπορεί να δει κανείς γύρω του σήμερα. Σε αυτό συντελούν τόσο τα νέας σχεδίασης εμπρός φώτα και οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, όσο και η κουπέ κατάληξη της οροφής που φιλοξενεί δύο μικρές αεροτομές στην κορυφή της και μία στην ακμή της πέμπτης θύρας.
Τα φωτιστικά σώματα ενσωματώνουν την εξελιγμένη τεχνολογία Pixel LED, με σκοπό να παρέχουν βελτιωμένη ορατότητα χωρίς να θαμπώνουν τους διερχόμενους οδηγούς. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας κάμερας που υπάρχει στο παρμπρίζ και παρακολουθεί τον περιβάλλοντα χώρο, η οποία όταν ανιχνεύσει όχημα στο αντίθετο ρεύμα ή μπροστά στο αυτοκίνητο δίνει εντολή στους επεξεργαστές (14 στο σύνολο) των φώτων και αυτοί με τη σειρά τους επιλέγουν ποια LED θα παραμείνουν ανοιχτά και ποια θα σβήσουν, από τα 84 που διαθέτει το κάθε φανάρι.
Με έμφαση στην οικολογία
Ένας ακόμα στόχος των Σουηδών εκτός από τον εξηλεκτρισμό της γκάμας τους, είναι και να γίνουν κλιματικά ουδέτεροι μέχρι το 2040, υιοθετώντας ταυτόχρονα το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας. Αυτό, εκτός από το να μεταβάλλουν τα εργοστάσια τους σε κλιματικά ουδέτερα, τους κάνει να έχουν και σε ευρεία χρήση τα ανακυκλώσιμα υλικά, όπως έχουμε δει και σε παλαιότερα μοντέλα τους. Στο C40 αυτή η πρακτική πήγε ένα βήμα παραπέρα, καθώς το νέο ηλεκτρικό SUV τους είναι το πρώτο μοντέλο στην γκάμα που δεν έχει καθόλου δέρμα στο εσωτερικό του! Αυτό βέβαια στην πράξη γίνεται δύσκολα αντιληπτό από το χρήστη καθώς τόσο το τιμόνι, όσο και ένα μέρος των καθισμάτων (το υπόλοιπο είναι ύφασμα) είναι ίδιο σε όψη και αφή με τα γνωστά δέρματα, ωστόσο στην πραγματικότητα επενδύεται από ένα νέο συνθετικό υλικό, διατηρώντας όμως την αντίστοιχη πολυτελή αίσθηση στο εσωτερικό.
Από άποψη τεχνολογίας, το σύστημα πολυμέσων που προβάλλεται μέσα από την κεντρική οθόνη των 9 ιντσών έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Google και πλέον «τρέχει» λογισμικό Android, με αποτέλεσμα να παρέχει ενσωματωμένες εφαρμογές της Google, όπως Google Maps, Google Assistant, Google Playstore κλπ., ενώ θα μπορεί στο μέλλον να κάνει και μόνο του από τον χρήστη (χωρίς επίσκεψη στην αντιπροσωπεία) τα επόμενα update με μια απλή σύνδεση στο ίντερνετ. Σε κάποια μάλιστα από αυτές τις μελλοντικές αναβαθμίσεις θα γίνει διαθέσιμο και το Apple CarPlay, καθώς μέχρι και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι σειρές δεν είναι διαθέσιμο, πράγμα που σίγουρα κάνει τους φανατικούς φίλους της Apple να δυσανασχετούν.
Διαθέσιμο με δυο εκδόσεις!
Το νέο C40 διατίθεται στη χώρα μας σε δύο εκδόσεις, με την πρώτη να έχει την κωδική ονομασία P8 και τη δεύτερη P6. Η μεγαλύτερη (P8) και αυτή που γνωρίσαμε είναι και η ισχυρότερη από τις δύο, καθώς εξοπλίζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν σε κάθε άξονα, άρα και τετρακίνητη) συνολικής απόδοσης 408 ίππων και 660 Nm, που συνδυάζονται με μια μπαταρία χωρητικότητας 78kWh (ωφέλιμη: 75 kWh) η οποία προσφέρει ονομαστική αυτονομία 444 χιλιομέτρων. Η φόρτιση αυτής σε εναλλασσόμενο (AC) ρεύμα από το 0 έως 100% διαρκεί οκτώ ώρες και από το 10% στο 80% σε συνεχές (DC) ρεύμα μόλις 37 λεπτά.
Η δεύτερη έκδοση τώρα που έχει την κωδική ονομασία P6, είναι η μικρότερη της γκάμας και περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα (άρα προσθιοκίνητο) που αποδίδει 231 ίππους με 330 Nm ροπής και συνδυάζεται με μια μπαταρία χωρητικότητας 69 kWh (ωφέλιμη: 67 kWh), με αποτέλεσμα να παρέχει ονομαστική αυτονομία 434 χιλιομέτρων.
Από άποψη επιδόσεων, η P8 θέλει μόλις 4,7 δευτερόλεπτα για να «πιάσει» τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση, ενώ αντίστοιχα η P6 χρειάζεται 7,4 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα στην τετρακίνητη P8 να περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα και στην προσθιοκίνητη P6 στα 160 χλμ./ώρα.
Ηλεκτροσόκ!
Το να βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι οποιουδήποτε νέου ηλεκτρικού μοντέλου αποτελεί κάθε φορά και μια νέα πρόκληση, αφού αναρωτιέσαι αν θα είναι άλλο ένα απρόσωπο μεταφορικό όχημα, αν θα έχει την απαραίτητη δύναμη για να κινηθείς άνετα και φυσικά αν θα σου φτάνει η μπαταρία για τις προκαθορισμένες διαδρομές σου, πριν ξανά ψάξεις απεγνωσμένα κάποιο σημείο φόρτισης. Το τελευταίο συμβαίνει συνήθως με τα περισσότερα νέα -κυρίως- μικρά ηλεκτρικά μοντέλα, οπότε το απορρίπτεις όταν έχεις ήδη διαβάσει τις προδιαγραφές του νέου C40 P8. Τα δύο πρώτα όμως ακόμα τα έχεις στο μυαλό σου μέχρι να βρεθείς στη θέση του οδηγού και να ξεκινήσεις τα πρώτα σου χιλιόμετρά.
Αρχικά ψάχνεσαι, δεν υπάρχει μίζα, ούτε καν κουμπί εκκίνησης! Απλά εισέρχεσαι στην καμπίνα με τα κλειδιά στην τσέπη, βάζεις τον επιλογέα στη θέση D και ξεκινάς…
Ψάχνεις για χειρόφρενο, αλλά μάταια! Ούτε χειρόφρενο υπάρχει, ούτε με μοχλό ούτε με κουμπί! Μα πως σταθμεύω αναρωτιέσαι; Απλά πατάς την ένδειξη P στην κονσόλα, ανοίγεις την πόρτα και φεύγεις, με το αυτοκίνητο να ασφαλίζει μόνο του μόλις αντιληφθεί την απομάκρυνση του κλειδιού! Προχωρημένα πράγματα, που σίγουρα απαιτούν εξοικείωση. Όπως εξοικείωση απαιτεί και το γεγονός ότι στον πίνακα οργάνων δεν βλέπεις range (εναπομείναντα χιλιόμετρα) παρά μόνο ποσοστό μπαταρίας σαν τα κινητά!
Ρωτάς τους ευγενέστατους ανθρώπους της ελληνικής αντιπροσωπείας και σου απαντούν: «Έπειτα από έρευνα που πραγματοποίησε η Volvo διαπιστώθηκε ότι η αναγραφή των εναπομεινάντων χιλιομέτρων προκαλεί άγχος στον οδηγό και για τον λόγο αυτό αναγράφεται μόνο το ποσοστό μπαταρίας». Επανέρχεσαι: «Μα ίσα-ίσα αυτό μου προκαλεί άγχος γιατί θα πρέπει να κάνω συνέχεια υπολογισμούς…» Με την απάντηση τους να σε αποστομώνει: «Μην αγχώνεστε, όταν η αυτονομία πέσει στα τελευταία 50 χιλιόμετρα, τότε αυτόματα το ποσοστό μπαταρίας στον πίνακα οργάνων αντικαθίσταται από τα εναπομείναντα χιλιόμετρα. Επίσης, μέσα από την οθόνη των πολυμέσων στο κέντρο του ταμπλό μπορείτε να τη δείτε». Μάλιστα -σκέφτεσαι- και ξεκινάς…
Στο παραμικρό πάτημα του γκαζιού, ηλεκτροσόκ! Πραγματικό ηλεκτροσόκ, που σε κολλάει στο κάθισμα όπως ένα γυμνό καλώδιο που μόλις άγγιξες! Σηκώνεις το πόδι από το γκάζι και η ανάκτηση είναι τόσο ισχυρή που το αυτοκίνητο φρενάρει με ρυθμό όμοιο σαν να έφτασες το φρένο στη μισή διαδρομή του. Πρακτικά και αν είσαι λίγο προνοητικός, το πεντάλ του φρένου το χρειάζεσαι σε ελάχιστες περιπτώσεις ή σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης.
Συνεχίζεις στο γκάζι και προσπαθείς να συνειδητοποιήσεις το ρυθμό που εκτοξεύεσαι, ο οποίος θυμίζει supercar! Ναι αυτό το SUV είναι με διαφορά το πιο γρήγορο ηλεκτρικό SUV που οδήγησες, με τη λίστα σου να τα περιλαμβάνει σχεδόν όλα (εκτός της Jaguar I-Pace), κάνοντας τα 2.200 κιλά του αμαξώματος να φαίνονται «ψύλλος στ’ άχυρα»! Αυτά τα αντιλαμβάνεσαι μόνο στα πιο επαρχιακά στριφτερά κομμάτια, όπου το πάτημά σου είναι βαρύ και μεστό, χωρίς ωστόσο να εμφανίζονται σημάδια υποστροφής παρά μόνο όταν ανεβεί αρκετά ο ρυθμός και χαθεί η πρόσφυση λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος…
Στον αυτοκινητόδρομο απουσιάζουν τόσο οι αεροδυναμικοί θόρυβοι, όσο και οι θόρυβοι από την κύλιση, με αποτέλεσμα να γίνεσαι δέκτης μιας κυριλέ, εξευγενισμένης κίνησης και να ταξιδεύεις με άνεση. Το μόνο μελανό σημείο (δυστυχώς χαρακτηριστικό των κουπέ κατασκευών) είναι η περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω. Σημείο που διορθώνεται εντός πόλεως χάρη στην περιμετρική κάμερα των 360 μοιρών, αλλά στον αυτοκινητόδρομο είναι αδύνατον και επικίνδυνο να έχεις τα μάτια σου και στην οθόνη και στο δρόμο την ίδια στιγμή.
Εν κατακλείδι, το νέο C40, προσφέρει υψηλή ποιότητα κύλισης, αστείρευτη δύναμη, εντυπωσιακή εμφάνιση, πρεστίζ, πολυτέλεια, οικολογικό προφίλ, χώρους αποκλειστικά για τέσσερις επιβάτες και ιδιοκτήτες με βαθιές τσέπες. Αναφορικά με τις τιμές που διατίθεται στη χώρα μας, αυτές ξεκινούν από τα 57.644 ευρώ για την έκδοση P6 (των 231 ίππων) και από τα 65.521 ευρώ για την πληθωρική έκδοση P8 με τους 408 ίππους.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | P6 | P8 |
Καύσιμο |
Ηλεκτρικό
|
Ηλεκτρικό
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) | – | – |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) | 231 | 408 |
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) | 330 | 660 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
|
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
|
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση |
Σε 2 τροχούς
|
Σε 4 τροχούς
|
Κιβώτιο |
Αυτόματο σταθερής σχέσης
|
Αυτόματο σταθερής σχέσης
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | ||
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4440x1873x1591
|
4440x1873x1591 |
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2702 | 2702 |
Βάρος(κιλά) | 2045 | 2185 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 413+31 | 413+31 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 7,4 | 4,7 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 160 | 180 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | ||
Μέση τιμή κατασκευαστή |
18,2-19,3
|
20,7-22,3
|
Εκπομπή CO2 | – | – |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | ||
Βασικής έκδοσης |
57.644
|
65.521
|