H FIA (Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου) κάνει συνεχώς αλλαγές στους κανονισμούς του WRC. Μια αλλαγή στη φετινή σεζόν είναι ήδη σε εφαρμογή και είναι ο τρόπος που βαθμολογούνται οι οδηγοί – συνοδηγοί σε κάθε αγώνα….
Οι βαθμοί που μπορούσαν να πάρουν ανάλογα με την θέση που τερματίζουν είναι:
1ος – 25 βαθμούς
2ος – 18 βαθμούς
3ος – 15 βαθμούς
4ος – 12 βαθμούς
5ος – 10 βαθμούς
6ος – 8 βαθμούς
7ος – 6 βαθμούς
8ος – 4 βαθμούς
9ος – 2 βαθμούς
10ος – 1 βαθμός
Αυτό ίσχυε μέχρι και το 1998. Το 1999 ήρθε η πρώτη αλλαγή στο τρόπο βαθμολόγησης, με την εμφάνιση της Power Stage. Αυτή είναι μια Ειδική Διαδρομή, η τελευταία σε κάθε αγώνα, που δίνει πρόσθετους βαθμούς στα πρώτα τρία στην αρχή και μετά πέντε πληρώματα, ανεξάρτητα από την θέση που τερμάτισαν στον αγώνα. Και μετράει μάλιστα στο χιλιοστό του δευτερολέπτου, ενώ όλες οι υπόλοιπες Ειδικές Διαδρομές μετράνε στο ένα δέκατο του δευτερολέπτου.
Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε το 1999 σε δυο αγώνες. Στον Γύρο Κορσικής και στο Ράλλυ των 1000 λιμνών στην Φινλανδία. Έκτοτε από το 2011 έως και το 2016 είχε ισχύ η Power Stage, αλλά μόνο με τα πρώτα τρία πληρώματα να παίρνουν έξτρα βαθμούς. Το γρηγορότερο 3 βαθμούς, το δεύτερο 2 και το τρίτο 1, ενώ από το 2017 έως και σήμερα το σύστημα βαθμολόγησης άλλαξε και τους έξτρα βαθμούς τους παίρνουν τα πρώτα πέντε πληρώματα, με 5 βαθμούς το πρώτο έως 1 το πέμπτο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει απο το 2022 και στην βαθμολογία του ERC. Για αυτούς που κρατάνε στατιστικά να πούμε ότι την πρώτη θέση στην αντίστοιχη κατάταξη στο WRC έχει ο Sebastien Ogier με 43 νίκες σε Power Stage.
Και ερχόμαστε στο 2024 που ισχύει ένα νέο σύστημα βαθμολόγησης, για να έχει ενδιαφέρον το τρίτο σκέλος της Κυριακής, «κατά την γνώμη πάντα της FIA»:
- Τα δυο πρώτα σκέλη (Παρασκευή και Σάββατο) θα έχουν ξεχωριστή βαθμολογία, που θα δίνεται βάση της προσωρινής κατάταξης το βράδυ του Σαββάτου και θα είναι ως εξής:
1ος – 18 βαθμοί
2ος – 15 βαθμοί
3ος – 13 βαθμοί
4ος – 10 βαθμοί
5ος – 8 βαθμοί
6ος – 6 βαθμοί
7ος – 4 βαθμοί
8ος – 3 βαθμοί
9ος – 2 βαθμοί
10ος – 1 βαθμός
Και βέβαια υπάρχει και ένας ακόμη όρος που «λέει» ότι για να πάρει αυτούς τους βαθμούς ένα πλήρωμα θα πρέπει να τερματίσει την Κυριακή τον αγώνα αλλιώς τους χάνει…
- Τώρα ερχόμαστε στο τρίτο σκέλος της Κυριακής, το οποίο έχει ξεχωριστή κατάταξη, βάση των χρόνων μόνο των Ειδικών του σκέλους, για τα πρώτα επτά πληρώματα ως εξής:
1ος – 7 βαθμοί
2ος – 6 βαθμοί
3ος – 5 βαθμοί
4ος – 4 βαθμοί
5ος – 3 βαθμοί
6ος – 2 βαθμοί
7ος – 1 βαθμός
Βέβαια στο τρίτο σκέλος της Κυριακής, υπάρχει και η Power Stage, η οποία παραμένει ως έχει, δηλαδή βαθμολογούνται τα πέντε πρώτα πληρώματα, από 5 βαθμούς το πρώτο έως 1 βαθμό το πέμπτο. Οπότε ένα πλήρωμα μπορεί να συλλέξει σε έναν αγώνα 18+7+5=30 βαθμούς, όσους συγκέντρωνε και πριν δηλαδή (25 βαθμούς από την πρώτη θέση του αγώνα και 5 από την νίκη στην power stage)…
Μέχρι εδώ ας πούμε ότι είναι όλα καλά. Συμβαίνει όμως το έξης οξύμωρο σχήμα. Υπάρχουν πληρώματα που αν και δεν είναι στις τρεις πρώτες θέσεις του βάθρου, συγκεντρώνουν περισσότερους βαθμούς!
Κάτι που έγινε και στον προηγούμενο αγώνα στο Ράλλυ Σαφάρι, αλλά και στον πιο πρόσφατο, στην Κροατία.
Η FIA είναι η δεύτερη φορά -μετά το 2011 που καθιερώθηκε η Power Stage- που θέλει να ξαναδώσει ενδιαφέρον την Κυριακή. Για δείτε το όμως και από την άλλη πλευρά, που ένα πλήρωμα από την 5η θέση παίρνει πιο πολλούς βαθμούς από αυτό που είναι στην 2η θέση του βάθρου (Ράλλυ Σαφάρι), ή στο Ράλλυ Σουηδίας που ο 2ος γενικής κατάταξης, πήρε πιο πολλούς βαθμούς από τον νικητή του αγώνα και ο 4ος της κατάταξης τους ίδιους βαθμούς με τον νικητή…
Και η ίδια κατάσταση συνεχίστηκε και στο Ράλλυ Κροατίας. Εδώ είχαμε την πρώτη αντίδραση εκ μέρους των οδηγών από τον νικητή του αγώνα, τον 8άκης Παγκόσμιο Πρωταθλητή Sebastien Ogier, o οποίος χαρακτήρισε το νέο σύστημα βαθμολόγησης της FIA ως «αστείο»…
Συγκεκριμένα, ο Ogier ως νικητής πήρε 21 βαθμούς, ο δεύτερος Elfyn Evans και ο τρίτος Thierry Neuville, ίδιους βαθμούς από 19 έκαστος και ο τέταρτος της γενικής κατάταξης, Ott Tanak, πήρε 20 βαθμούς! Πιο πολλούς δηλαδή από τους τρεις οδηγούς του βάθρου!
Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε όσα δήλωσε ο Sebastien Ogier στο Dirtfish: «Νομίζω ότι όλοι αισθάνονται περίεργα σήμερα, επειδή μετά από τέσσερις αγώνες κανένας δεν καταλαβαίνει τί συμβαίνει με το σύστημα βαθμολόγησης. Δεν υπάρχει λογική στο να δίνεις σε όλους βαθμούς. Είναι σαν μια εκπομπή που έχουμε στην Γαλλία για μικρά παιδιά (L’ecole des fans) που δίνουν σε όλα πόντους για να είναι όλα χαρούμενα. Έτσι δεν υπάρχει διαφορά και το αποτέλεσμα κάποιων δεν φαίνεται. Απλά πιστεύω ότι υποτιμά τη νίκη και κατ’ επέκταση τον νικητή και τα καλά αποτελέσματα. Είναι σίγουρα λάθος. Είναι πραγματικά αστείο».
Ωραία τα περί θεάματος της FIA, αλλά μήπως θα έπρεπε μια πιο προσεχτική προσέγγιση του θέματος;